Erasmus+ ICM
Program Erasmus+ ICM umožňuje studovat na univerzitách v partnerských zemích programu Erasmus+, tedy v celé řadě zemí neparticipujících na standardním programu Erasmus+. Konkrétní nabídka univerzit se každoročně mění v závislosti na vyhodnocení žádosti Masarykovy univerzity o udělení finančních prostředků.
Zájemci o pobyty na daných univerzitách musí nejdříve projít výběrovým řízením na CZS, které pak nominuje kandidáty na partnerské univerzity. Samotná nominace však neznamená automatické přijetí, protože student musí splnit také podmínky nastavené hostitelskou univerzitou. Kvůli tomu může být trvání výběrového řízení delší než u jiných programů.
- Aktuální nabídka (ak. rok 2025/2026)
- Podmínky účasti
- Finanční podmínky
- Přihláška
- Před odjezdem
- Během pobytu
- Po ukončení pobytu
Aktuální nabídka (ak. rok 2025/2026)
Albania
- University of Tirana
Bosnia and Herzegovina
- University of Banja Luka
- University of Mostar
- University of Sarajevo
- University of Tuzla
Israel
- Ben Gurion University of the Negev
- Reichman University
- University of Haifa
- The Hebrew University of Jerusalem
Kosovo
- University of Prishtina, Hasan Prishtina
Podmínky účasti
- Studijní pobyt se realizuje pouze na základě platných interinstitucionálních smluv uzavřených mezi MU a zahraniční univerzitou. Délka studijního pobytu je min. 3 a max. 12 měsíců.
- V rámci programu Erasmus+ ICM v současné době Masarykova univerzita neumožňuje absolvovat pracovní stáž.
- Student je vybrán v řádně vyhlášeném výběrovém řízení a v době výjezdu je zapsán minimálně ve druhém ročníku bakalářského či pětiletého magisterského studia prezenční, kombinované či distanční formy studia.
- Obecně je program přístupný studentům všech stupňů studia na MU s tím, že je nutné vždy zkontrolovat, jaký typ studia je u dané univerzity nabízen. V případě vysokoškolské instituce typu college není z povahy dané instituce umožněna mobilita v doktorské úrovni studia.
- Student musí být schopen studovat na dané univerzitě (pozor na jazyk výuky i nabídku předmětů). Přijímající instituce může mít na vybrané studenty další doplňující požadavky.
- Student musí být po celou dobu svého výjezdu řádně zapsán ke studiu na MU, přes kterou pobyt realizuje. Studium nesmí ukončit ani přerušit.
- Podmínkou úspěšného ukončení zahraničního studijního pobytu je uznání minimálního počtu 20 ECTS kreditů za semestr studia na přijímající instituci.
- Studijní pobyt student nemůže absolvovat v zemi svého původu.
- Program není určen pro studenty, kteří na MU studují s finanční podporou programu Erasmus+.
Od ak. roku 2020/2021 je možné realizovat také online mobility nebo kombinované mobility (kombinace online a fyzické mobility). Tyto mobility budou plně uznány do studia.
- u kombinované mobility je nutné, aby fyzická část mobility splňovala požadavek na minimální délku mobility dle pravidel Erasmus+ (3 měsíce). V případě situace způsobené vyšší mocí (řádně odůvodněné a doložené) se může délka fyzické mobility zkrátit nebo může být zrušena a nahrazena prodloužením doby virtuální mobility.
- období online mobility z ČR není ze strany program Erasmus+ finančně podpořeno, finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické formy mobility v zahraničí
- období fyzické formy mobility v zahraničí je v program Erasmus+ započítáváno do celkového limitu 12 měsíců za jeden studijní cyklu. Období online mobility z ČR se do celkového limitu nezapočítává.
Opakované výjezdy na studijní pobyt v rámci programu Erasmus+
- Pobyty v rámci programu Erasmus+ ICM se sčítají se studijními pobyty a pracovními stážemi přes ostatní Erasmus programy (Erasmus+ Evropa, Erasmus Mundus) v rámci jednoho studijního cyklu.
- Student může přes Erasmus+ programy absolvovat studijní pobyt či praktickou stáž v zahraničí v celkové délce maximálně 12 měsíců za studijní cyklus (bakalářský, magisterský, doktorský). Může tedy absolvovat např. 6 měsíců studijního pobytu a 6 měsíců praktické stáže, či např. celých 12 měsíců studijního pobytu, vždy však platí limit 12 měsíců v jednom studijním cyklu.
- Pro víceleté (např. pětileté) magisterské programy je tato maximální dotace na studijní pobyt/praktickou stáž ve výši 24 měsíců.
Finanční podmínky
- Stipendium na pobytové náklady ve výši 700 EUR/měsíc.
- K pobytovým nákladům se připočítává ještě příspěvek na dopravu, který je odstupňován dle vzdálenosti mezi domácí institucí a místem pobytu v zahraničí (do výše dle skutečné vzdálenosti, více informací na EU Distance Calculator).
Vzdálenost od domácí instituce | Částka v eurech |
100–499 km | 180 |
500–1.999 km | 275 |
2.000–2.999 km: | 360 |
3.000–3.999 km: | 530 |
4.000–7.999 km: | 820 |
8.000 km a více: | 1500 |
Stipendia jsou vyplácena ve dvou splátkách prostřednictvím Informačního systému MU na základě kompletní dodané dokumentace následovně:
- 70 % z celkové částky je vypláceno při příjezdu na přijímající univerzitu. Transakce je uskutečněna na základě dodání podepsaného potvrzení o příjezdu (Confirmation of Arrival) na přijímající instituci a nahrání příslušného palubního lístku do sekce v přihlášce.
- 30 % z celkové částky je vypláceno na základě kompletní dokumentace a po uložení všech požadovaných dokumentů do ISOIS a EU Survey.
Finanční podpora pro studenty se specifickými potřebami
Studenti se specifickými potřebami si mohou požádat o navýšení finanční podpory, pokud před výjezdem podají Žádost o stipendium pro studenty se specifickými potřebami. K žádosti je nutné doložit:
- lékařskou zprávu
- kopii průkazu ZTP (pokud jej vlastníte)
- dokumenty programu Erasmus+: podepsanou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- akceptační dopis, ve kterém přijímající instituce potvrzuje přijetí účastníka na mobilitu, kde je uvedeno, že je srozuměna se zdravotním stavem účastníka
Rozlišují se tři typy žádostí:
- varianta I: jednodušší typy žádostí do výše 3.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na:
- stravování (různá dietní opatření, např. celiakie, diabetes; proplácí se rozdíl v ceně oproti běžnému stravování a nákupu),
- dopravu (rozdíl v ceně běžné dopravy a požadované nadstandardní dopravy do místa pobytu i na místě během pobytu),
- ubytování (rozdíl v ceně požadovaného nadstandardního ubytování oproti běžnému – např. bezbariérový pokoj v blízkosti školy),
- lékařskou péči (pravidelné návštěvy v zahraničí, rehabilitace, fyzioterapie apod.),
- speciálně upravené studijní materiály apod.
- varianta II: žádosti do výše 10.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na asistenta nebo na doprovázející osobu;
- varianta III: Žádosti nad 10.000 EUR na zahraniční výjezd.
Uvedené částky jsou předběžné. Proplácí se reálné náklady, které je nutné po návratu ze zahraničního pobytu prokázat.
Žádost o navýšení stipendia najdete na stránkách Domu zahraniční spolupráce v sekci Ke stažení. Přihlášky se podávají kdykoliv během roku. Žádost je nutné podat před výjezdem na zahraniční pobyt, není možné Žádost podat a schválit zpětně.
Žádost se odevzdává institucionální koordinátorce Masarykovy univerzity pro program Erasmus+ Violetě Osouchové (osouchova@czs.muni.cz), s níž můžete Žádost zároveň i konzultovat.
Přihláška
Maximální a zároveň doporučený počet univerzit, na které se můžete v jednom kole přihlásit, jsou dvě univerzity. Přihláška se podává elektronicky nejprve přes rozhraní ISOIS.
Přihláška se skládá z následujících dokumentů (všechny dokumenty prosím vkládejte vždy v angličtině ve formátu pdf):
- Životopis uvádějící aktivity, které mají vztah k vašemu studiu a mobilitě
- Motivační dopis: motivační dopis uvádějte vždy v angličtině, i pokud by mělo studium probíhat v jiném jazyce. Ke každé univerzitě je nutné dodat samostatný dopis. Motivační dopis by měl brát v potaz na následující body:
- Je zřejmé, že jde o motivační dopis na konkrétní univerzitu dle Vašeho výběru
- Vysvětlujete, jaké jsou Vaše důvody a konkrétní motivace (akademická, profesní a osobní), proč se zajímáte o studium právě v dané zemi/regionu a na dané univerzitě
- Uvádíte Vaše konkrétní akademické cíle pobytu a specifikujete témata či činnost, které se chcete věnovat (studijní / výzkumné)
- Pokud je to možné, uvádíte i dodatečné aktivity, které podporují Vaši motivaci pro danou mobilitu
- Předběžný studijní plán, vyplněný a podepsaný (studentem a oborovým koordinátorem). Plán zahrnuje kurzy hostitelské univerzity, o které má student zájem. Tento seznam není ještě zavazující pro případné studium. Formulář najdete v online přihlášce (systém ISOIS), je třeba plánovat minimálně 20 ECTS za semestr.
- Výpis známek za studium na MU v angličtině (lze stáhnout v elektronické podobě v ISu v aplikaci E-výpisy, nebo vydává studijní oddělení domácí fakulty)
- Doklad o znalosti jazyka, ve kterém má probíhat výuka (ověřte si!)
- Musíte prokázat znalost jazyka minimálně na úrovni B2.
- Vyžaduje-li univerzita angličtinu na úrovni C1/C2, je nutné se prokázat příslušným certifikátem (TOEFL, IELTS, CAE, CPE apod.)
- Pro doložení angličtiny na úrovni B2 kromě zmíněných certifikátů (případně FCE) je dostačující i účast na jazykovém testu CZS (pozor, termíny testů se většinou nekryjí s výběrovým řízením na Erasmus+ ICM).
- Další možné doklady o znalosti jazyka: doložení studia anglistiky, dřívější účast na dlouhodobém studijním/pracovním pobytu v zahraničí, potvrzení od vyučujícího na MU o absolvování předmětu na určité úrovni jazyka (můžete využít formulář Language Proficiency Report v sekci Dokumenty), doklad o absolvování jazykového kurzu/testu určité úrovně, maturitní vysvědčení (přeložené do angličtiny) a další.
- Tyto doklady mohou být hůře bodově hodnoceny než mezinárodní certifikáty.
Studenti doktorských programů dále musejí dokládat (za každou univerzitu, na kterou se hlásí):
- Preakceptační dopis (získáte od zahraničního školitele nebo zahraničního oddělení přijímající univerzity, stačí rovněž printscreen e-mailu, ze kterého je předběžné přijetí zřejmé)
- Research Plan (formulář lze stáhnout v elektronické přihlášce)
- Dokument představuje celkový záměr a cíle výzkumu, uvádí očekávané výsledky a pokud je to možné, tyto body rozebírá konkrétněji.
- Výzkum svou relevancí odpovídá akademické náplni konkrétního doktorského studia.
Mezi hodnocená kritéria v přihlášce patří:
- Motivace (40 bodů)
- Přínos a kompatibilita (30 bodů)
- Jazyk (20 bodů)
- Zkušenost – prvovýjezd (10 bodů)
Přihláška je hodnocena na Masarykově univerzitě a schvalována na přijímající instituci. Výběrová komise následně vybírá z uchazečů s největším bodovým hodnocením. V případě výběru může být také přihlédnuto k dalším doplňujícím kritériím (vyváženého zastoupení žen a mužů, účastník se specifickými potřebami apod.).
Před odjezdem
1. Přihláška na přijímající instituci (Application form)
- v některých případech je nutné vyplnit přihlášku také do systému přijímající instituci
- student si zjistí deadline a pokyny pro odeslání přihlášky na přijímající instituci, zda instituce vyžaduje oficiální nominaci od domácího koordinátora atp., zdroj informací: web hostující instituce, popř. e-mail od koordinátora přijímající instituce
- za správné vyplnění přihlášky a její včasné odeslání je odpovědný student
2. Akceptační dopis (Acceptance letter) a data mobility
- po podání přihlášky student obdrží ze zahraniční univerzity akceptační dopis (potvrzení o přijetí ke studiu)
- akceptační dopis musí obsahovat jméno studenta, název zahraniční instituce a zpravidla obsahuje také data semestru, případně orientačních aktivit na začátku semestru – na základě tohoto dokumentu jsou určena data mobility
- pokud akceptační dopis neobsahuje data semestru, přiloží student k dokumentu také harmonogram semestru
- po obdržení dokumentu jej student nahraje do své přihlášky v ISOIS a následně se mu zpřístupní sekce v přihlášce: Bank Account
3. Learning Agreement
- student si musí před odjezdem zařídit studijní smlouvu (Learning Agreement) prostřednictvím ISOIS
- studijní smlouvu student konzultuje se svým oborovým koordinátorem (pověřená osoba – Responsible Person), který navrhne způsob uznávání studia a svým podpisem stvrzuje, že předměty absolvované v zahraničí budou studentovi po návratu uznány
- poté studijní smlouvu potvrdí svým elektronickým podpisem koordinátor na CZS a následně je dokument automaticky odeslán k potvrzení na zahraniční instituci
- student je povinen získat za každý semestr studia 20 ECTS, případně ekvivalent v kreditovém systému přijímající univerzity. Ten lze zjistit ze stránek či informací univerzity nebo z detailu uzavřené smlouvy.
4. Číslo bankovního účtu v EUR
- výplata stipendia je možná pouze v eurech na eurový účet vedený u jakékoliv banky v Evropské unii
- student vloží číslo účtu do ISOIS – sekce Bank Account
- student rovněž vloží číslo účtu do IS (IS → Stipendia → Nastavení čísla účtu pro výplatu stipendií)
5. Evidence pobytu v IS
- student před odjezdem eviduje studijní pobyt v IS MU (IS → Student → Během studia → Stáže a pobyty → Založit novou stáž, studijní nebo pracovní pobyt)
- student do evidence rovněž nahrává podepsaný Learning Agreement (alespoň ze strany pověřené osoby MU), čímž informuje studijní oddělení o svém zahraničním pobytu
- student musí pro nadcházející semestr v zahraničí podat žádost o zápis do semestru
6. Víza, pojištění a ubytování
- student si musí ve spolupráci s CZS a koordinátorem přijímající univerzity zařídit víza, pojištění, letenky, ubytování a další náležitosti
- sjednané pojištění musí krýt rovněž náklady spojené s onemocněním covid-19 – pokud si student takové pojištění nesjedná, nebude možné komplikace během pobytu nebo léčbu spojenou s tímto onemocněním uznat jako „vyšší moc“
- doklad o zřízeném pojištění student vkládá do přihlášky v ISOIS (sekce Mobility documents)
7. Podpis účastnické smlouvy
- student musí před svým odjezdem osobně na CZS podepsat účastnickou smlouvu
- bez podpisu účastnické smlouvy není možné na studijní pobyt vycestovat a student nemá nárok na stipendium
- před podpisem účastnické smlouvy je student povinen:
- zaslat koordinátorovi Acceptance letter
- nahrát do přihlášky v ISOIS: Learning Agreement, Insurance
- vložit číslo účtu do IS MU
- vložit číslo účtu do ISOIS (sekce Bank Account)
- objednat se k podpisu účastnické smlouvy prostřednictvím online rezervačního systému v ISOIS
- koordinátor vygeneruje účastnickou smlouvu a zašle ji společně s žádostí o přiznání stipendia studentovi e-mailem. Student je povinen dokumenty pečlivě přečíst a zkontrolovat správnost uvedených údajů, vytisknout a podepsat dokumenty (datum podpisu se musí shodovat s datem sjednané schůzky), které odevzdá koordinátorovi při osobní schůzce na CZS
- účastnickou smlouvu přichází student podepsat ve lhůtě 2–3 týdny před začátkem studijního pobytu
Během pobytu
1. Confirmation of Study Period a Boarding pass
- student po příjezdu na zahraniční univerzitu nahraje do přihlášky v ISOIS sken Confirmation of Study Period palubní jízdenky / jízdenek
- po nahrání obou dokumentů student obdrží první splátku stipendia
2. Changes to Learning Agreement
- pokud je potřeba, student může během prvních 5 týdnů od začátku semestru na zahraniční univerzitě provést změny ve studijní smlouvě (Changes to Learning Agreement), které opět schvaluje oborový koordinátor na MU, CZS koordinátor a zástupce přijímající instituce
- změny se opět vytváří online v ISOIS v rámci původního Learning Agreement
3. Změna délky pobytu
- pokud student bude chtít jakkoliv měnit délku svého pobytu, neprodleně o tom informuje svého CZS koordinátora e-mailem
4. EU Survey
- student musí vyplnit závěrečnou zprávu EU Survey, odkaz na ni obdrží automaticky z Evropské komise e-mailem
Po ukončení pobytu
1. Confirmation of Study Period
- do 10 dnů od ukončení studijního pobytu je student povinen nahrát do své přihlášky v ISOIS sken Confirmation of Study Period
- dokument student vkládá také do evidence pobytu v IS jako „Confirmation of Study Period“
2. Transcript of Records
- do 5 týdnů od zveřejnění výsledků zkoušek je student povinen nahrát do své přihlášky v ISOIS výpis absolvovaných předmětů a získaných kreditů ze zahraničí (Transcript of Records)
- dokument student vkládá také do evidence pobytu v IS
3. Uznání zahraničního studia
- student je povinen do evidence v IS nahrát příslušné dokumenty
- Confirmation of Study Period
- Learning Agreement
- Changes to Learning Agreement (pokud byly změny vytvořeny)
- Transcript of Records
- poté student žádá o uznání absolvovaných předmětů (dle směrnice rektora je student povinen nechat si uznat všechny absolvované předměty ze zahraničního pobytu)
- uznávání předmětů/kreditů je v plné kompetenci jednotlivých fakult/kateder/ústavů a oborového koordinátora
- o procesu uznávání kreditů/předmětů se informujte na zahraničním/studijním oddělení své fakulty
- pravidla uznávání naleznete zde
4. Boarding pass
- student vkládá do přihlášky v ISOIS (sekce Mobility documents) palubní jízdenku / jízdenky za zpáteční cestu