Erasmus+ Evropa
Erasmus+ je výměnný program Evropské unie, díky němuž mohou studenti Masarykovy univerzity studovat na nejrůznějších evropských univerzitách. Každá katedra a fakulta má v nabídce různé partnerské univerzity v Evropě. Prozkoumejte interaktivní mapu na dosveta.muni.cz a zjistěte, kam můžete v rámci svého oboru vycestovat za studiem. Přečtěte si také zkušenosti studentů s programem Erasmus a partnerskými univerzitami.
Na studijní pobyt přispívá Masarykova univerzita studentům finanční podporou ve výši od 480 do 600 eur na měsíc v závislosti na tom, do jaké země studenti vyjíždějí.
Studijní pobyty se mohou konat pouze v zemích zapojených do programu Erasmus+ (dále jen programová země). Jedná se o následující země:
- 27 členských států Evropské unie (Belgie, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko)
- země Evropského hospodářského prostoru (Norsko, Island, Lichtenštejnsko)
- také Turecko, Srbsko, Severní Makedonie, Švýcarsko
- pobyty ve Velké Británii: Pokud má katedra/fakulta platnou interinstitucionální smlouvu s univerzitou ve Velké Británii, je možné Erasmus+ studijní pobyt realizovat i v následujících letech. U pobytů kratších než 6 měsíců není vyžadováno vízum.
ERASMUS ID kód Masarykovy univerzity je CZ BRNO05.
Podmínky účasti
Studijního pobytu v rámci programu Erasmus+ se může zúčastnit student, který:
- je řádně zapsán do akreditovaného bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu na MU – prezenční, kombinované i distanční formy studia
- je občanem jedné z programových zemí nebo je občanem jiného státu, ale studuje v programové zemi v akreditovaném studijním programu, v jakémkoliv ročníku
- je po celé období pobytu řádně zapsán ke studiu na vysílající instituci v oboru, který pobyt zaštiťuje, studium nesmí v daném oboru na vysílající instituci před ukončením pobytu v zahraničí přerušit ani ukončit
- byl vybrán v řádně vyhlášeném výběrovém řízení
- splňuje Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty)
- studuje v České republice v akreditovaném studijním programu a chce vycestovat na studijní pobyt do země svého původu (tj. Country of Origin), má při výběrovém řízení nejnižší prioritu a bude mu udělen status zero-grant studenta, tj. bez nároku na přidělení stipendia
- nevyjíždí do země svého trvalého pobytu (tj. Country of Residence)
- nestuduje v ČR pod programem Erasmus+ / Erasmus Mundus / Erasmus+ ICM
Podmínky studijní pobytů:
- studijní pobyt se realizuje pouze na základě platných interinstitucionálních smluv uzavřených mezi příslušnou fakultou/katedrou MU a zahraniční institucí
- student může v každém stupni studia (Bc., Mgr., Ph.D.) vyjet v maximální délce 12 měsíců (pozor na dlouhé magisterské programy, více v Kvalifikačních podmínkách, které najdete v Dokumentech), předchozí mobility (studijní i pracovní pobyty) se v daném stupni studia sčítají
- Přestože jsou opakované studijní pobyty studentů v rámci programu Erasmus+ možné, mohou být vzhledem k limitovaným finančním prostředkům, jež jsou na tuto aktivitu Evropskou komisí vyhrazeny, posuzovány na základě preferencí vyhlášených ve výběrovém řízení pro daný akademický rok.
- délka studijního pobytu je min. 2 a max. 12 měsíců
- Od akademického roku 2020/2021 je možné realizovat také online mobility nebo kombinované mobility (kombinace online a fyzické mobility). Tyto mobility budou plně uznány do studia. U kombinované mobility je nutné, aby fyzická část mobility splňovala požadavek na minimální délku mobility dle pravidel Erasmus+ (2 měsíce). V případě situace způsobené vyšší mocí (řádně odůvodněné a doložené) se může délka fyzické mobility zkrátit nebo může být zrušena a nahrazena prodloužením doby virtuální mobility.
- Období online mobility není ze strany program Erasmus+ finančně podpořeno, finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.
- podmínkou úspěšného ukončení zahraničního studijního pobytu je získání minimálního počtu 20 ECTS kreditů za semestr studia na hostitelské instituci
Nahoru ▲
Finanční podmínky
Na základě podpisu účastnické smlouvy student obdrží finanční podporu z prostředků programu Erasmus+. Finanční podpora je vypočítána na základě předpokládané délky pobytu, pro tento výpočet platí, že 1 měsíc = 30 dní. Měsíční grant je stanoven na národní úrovni a jeho výše je stejná pro studenty všech vysokoškolských institucí.
Finanční prostředky se vyplácejí:
- v CZK na korunový účet vedený u jakékoliv banky v ČR; částka přidělené finanční podpory je převedena dle aktuálního měsíčního kurzu Evropské komise a v CZK zaslána na účet studenta
- v EUR na eurový účet vedený u Komerční banky. Student si vyžádá balíček G2 Erasmus, který je možné zřídit na kterékoli pobočce KB po celé ČR
Finanční podpora bude převedena na bankovní účet studenta zadaný v IS MU podle dohodnutých splátek.
Finanční podpora slouží pouze k částečnému pokrytí nákladů, jedná se pouze o příspěvek na zvýšené náklady spojené s pobytem v zahraničí – předpokládá se finanční spoluúčast studenta.
Diferenciace grantu pro Erasmus+ studijní pobyty:
- 600 EUR/měsíc – země s vysokými životními náklady:
- Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Kypr, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie
- 480 EUR/měsíc – země s nižšími životními náklady:
- Bulharsko, Estonsko, Chorvatsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Severní Makedonie, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Turecko
Období online mobility není ze strany programu Erasmus+ finančně podpořeno. Finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.
Od akademického roku 2023/24 platí:
- V rámci akademického roku může student realizovat maximálně 1 mobilitu s finanční podporou MU. V případě dalších pobytů bude mít student status zero-grant studenta, tj. bez nároku na přidělení finanční podpory.
- Student vybraný na dvousemestrální pobyt má nárok pouze na 1 semestr s finanční podporou, po zbývající délku bude mít student status zero-grant studenta.
Green Erasmus
Student si může požádat o jednorázový příspěvek na Green Erasmus ve výši 50 EUR, svůj zájem potvrzuje v přihlášce v ISOIS před podpisem účastnické smlouvy (nelze o něj žádat zpětně). Student má nárok na příspěvek v případě, že prokáže využití ekologicky šetrné dopravy na cestu do místa svého pobytu v zahraničí a zpět (ekologicky šetrná doprava musí být hlavním dopravním prostředkem každé cesty) a zároveň pokud vzdálenost mezi vysílající a přijímající institucí je vyšší než 500 km (vzdálenost si můžete ověřit zde).
Za ekologicky šetrnou dopravu se považuje: autobus, vlak a spolujízda autem (nebo jejich kombinace). V případě, že student alespoň pro část cesty využije leteckou dopravu, ztrácí nárok na tento jednorázový příspěvek.
Student je povinen po ukončení pobytu doložit koordinátorovi programu Erasmus+ doklady potvrzující využití ekologicky šetrné dopravy do zahraničí a zpět, po kontrole dokumentů mu bude příspěvek proplacen.
Navýšení finanční podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí
Nejedná se o sociální stipendium!
Student může požádat o navýšení finanční podpory pro studenta pocházejícího ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, pokud před výjezdem předloží:
- písemné potvrzení „Stanovení nároku na přídavky na dítě“, které vystaví Úřad práce ČR. V případě, že student není občanem ČR a nemůže získat potvrzení od Úřadu práce ČR, předloží jiný relevantní doklad, který potvrzuje, že má nárok na přídavek na dítě a že příjem rodiny za předcházející rok, rozhodný pro přiznání dávky, nepřevýší součin částky životního minima rodiny a koeficientu 3,4. Např. studenti ze Slovenska doloží k žádosti kromě potvrzení o přídavcích na dítě také doklad o příjmu domácnosti („Výpis na účely priznania sociálneho štipendia“) a čestné prohlášení o osobách žijících v jedné domácnosti (najdete v sekci Dokumenty) spolu s žadatelem. Součástí dokladu musí být překlad potvrzení do českého jazyka (netýká se potvrzení ve slovenském jazyce) a doklad musí být ověřený formou tzv. apostilly či superlegalizace. Obsah a formu dokladu individuálně konzultujte s koordinátorem na CZS.
Student musí požádat o navýšení finanční podpory nahráním zmíněných dokumentů do přihlášky v ISOIS nejpozději 10 dní před podpisem účastnické smlouvy a přinést originály dokumentů na schůzku k podpisu účastnické smlouvy.
Finanční podpora pro studenty se specifickými potřebami
Studenti se specifickými potřebami si mohou požádat o navýšení finanční podpory, pokud před výjezdem podají žádost o stipendium pro studenty se specifickými potřebami. K žádosti je nutné doložit:
- lékařskou zprávu
- kopii průkazu ZTP (pokud jej vlastníte)
- dokumenty programu Erasmus+: podepsanou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- akceptační dopis, ve kterém přijímající instituce potvrzuje přijetí účastníka na mobilitu, kde je uvedeno, že je srozuměna se zdravotním stavem účastníka
Rozlišují se tři typy žádostí:
- varianta I: jednodušší typy žádostí do výše 3.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na:
- stravování (různá dietní opatření, např. celiakie, diabetes; proplácí se rozdíl v ceně oproti běžnému stravování a nákupu),
- dopravu (rozdíl v ceně běžné dopravy a požadované nadstandardní dopravy do místa pobytu i na místě během pobytu),
- ubytování (rozdíl v ceně požadovaného nadstandardního ubytování oproti běžnému – např. bezbariérový pokoj v blízkosti školy),
- lékařskou péči (pravidelné návštěvy v zahraničí, rehabilitace, fyzioterapie apod.),
- speciálně upravené studijní materiály apod.
- varianta II: žádosti do výše 10.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na asistenta nebo na doprovázející osobu;
- varianta III: žádosti nad 10.000 EUR na zahraniční výjezd.
Uvedené částky jsou předběžné. Proplácí se reálné náklady, které je nutné po návratu ze zahraničního pobytu prokázat.
Žádost o navýšení stipendia najdete na stránkách Domu zahraniční spolupráce v sekci Ke stažení. Přihlášky se podávají kdykoliv během roku, nejpozději ale 2 týdny před podpisem účastnické smlouvy (student si schůzku k podpisu účastnické smlouvy sjednává až po schválení žádosti o navýšení stipendia). Žádost je nutné podat před výjezdem na zahraniční pobyt, není možné žádost podat a schválit zpětně.
Žádost se odevzdává institucionální koordinátorce Masarykovy univerzity pro program Erasmus+ Violetě Osouchové (prostřednictvím přihlášky v ISOIS). Žádost doporučujeme nejprve konzultovat se střediskem Teiresiás (tothova@teiresias.muni.cz).
Nahoru ▲
Fakultní rozcestník
Výběrové řízení na program Erasmus+ se koná na katedrách/fakultách Masarykovy univerzity, podrobnější informace týkající se aktuálního výběrového řízení či termínů pro podávání přihlášek proto hledejte na webových stránkách jednotlivých fakult MU:
Nahoru ▲
Přihláška
Přihláška na studijní pobyty se podává elektronicky a lze tak učinit pouze ve vypsaných termínech (viz weby jednotlivých kateder/fakult). Před podáním přihlášky se prosím ujistěte, že splňujete Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty).
Následné výběrové řízení probíhá přímo na katedrách/fakultách a je plně v režii oborových koordinátorů, kteří sami stanovují požadavky na uchazeče a termíny výběrového řízení.
Výběrové řízení musí být řádně vyhlášeno a jeho výsledky zaznamenány v protokolu o výběrovém řízení. Seznam nominovaných studentů předávají oboroví koordinátoři Centru zahraniční spolupráce.
Nominace na studijní pobyt Erasmus+ je závazná. Pokud je student nucen z vážných zdravotních či osobních důvodu svoji nominaci zrušit, je povinen o tom e-mailem informovat svoji koordinátorku na CZS, svého oborového koordinátora na fakultě a zahraniční univerzitu. Odstoupení od nominace může mít vliv na budoucí možnost zařazení do výběru v tomto programu.
Nahoru ▲
Před odjezdem
1. Vyplnění a odeslání přihlášky (Application Form)
- student si zjistí deadline a pokyny pro odeslání přihlášky na zahraniční instituci (online či poštou), zda instituce vyžaduje oficiální nominaci od CZS koordinátora atp., zdroj informací: web zahraniční univerzity, tabulka termínů nominací v sekci Dokumenty
- za správné vyplnění přihlášky a její včasné odeslání je odpovědný student
2. Uzavření studijní smlouvy (Learning Agreement)
- studijní smlouva (Learning Agreement) se vyplňuje ONLINE v přihlášce v databázi ISOIS, viz Návod k vyplnění Learning Agreementu online (najdete v sekci Dokumenty)
- studijní smlouvu student konzultuje se svým oborovým koordinátorem na fakultě, který navrhne způsob uznávání studia a svým elektronickým podpisem stvrzuje, že předměty absolvované v zahraničí budou studentovi po návratu uznány
- poté studijní smlouvu potvrdí svým elektronickým podpisem koordinátorka na CZS a následně je dokument automaticky odeslán k potvrzení na zahraniční instituci
- MU akceptuje pouze elektronickou studijní smlouvu vyplněnou v ISOIS
- student musí v zahraničí splnit alespoň 20 ECTS kreditů za semestr
- studijní smlouva potvrzená vysílající i přijímající institucí je podmínkou pro vyplacení finanční podpory a musí být schválena všemi stranami před podpisem účastnické smlouvy
3. Zajištění ubytování
- ne všechny univerzity nabízejí zahraničním studentům ubytování, některé ubytovacími kapacitami nedisponují a student si musí zajistit ubytování v soukromí (s pomocí nebo i bez pomoci zahraniční instituce)
- informace ohledně možnosti ubytování student nalezne na webových stránkách zahraniční instituce, příp. je studentovi sdělí sama univerzita po obdržení jeho přihlášky
- ubytování je nutné zajišťovat s dostatečným předstihem!
- náklady na ubytování se v každé zemi liší, v dražších zemích mnohdy výdaje spojené s ubytováním mohou dosahovat výše přiděleného grantu na měsíc; studenti musí často také zaplatit ubytování na celý semestr bez ohledu na reálnou dobu jejich pobytu
4. Online jazyková podpora (OLS)
- umožňuje účastníkům mobilit posoudit své jazykové schopnosti
- stanovuje povinnost studenta účastnit se online jazykového testování PŘED zahájením mobility
- výjimku z povinnosti účastnit se jazykového testování má rodilý mluvčí a držitel mezinárodního certifikátu C2 jazyka výuky
- více informací na EU Academy
5. Uzavření účastnické smlouvy
- Účastnickou smlouvu přichází student na CZS podepsat nejdříve 3 týdny před začátkem pobytu, smlouvu nelze uzavřít po začátku pobytu.
- Povinná je osobní návštěva studenta (případně zplnomocněného zástupce) na CZS, dokumenty zaslané poštou nejsou akceptovány! Schůzku je třeba si sjednat prostřednictvím online rezervačního systému v ISOIS.
- pokud student žádá o grant pro podporu studentů se specifickými potřebami, výsledek žádosti musí mít nejpozději v době sjednání termínu k podpisu účastnické smlouvy
- před podpisem účastnické smlouvy je student povinen:
- vložit číslo bankovního účtu, na který bude zaslána finanční podpora, do Informačního systému MU
- vložit číslo bankovního účtu, na který bude zaslána finanční podpora, a další požadované údaje, do přihlášky v ISOIS
- vyplnit online jazykový test, vztahuje-li se na něj tato povinnost (viz výše)
- nahrát do přihlášky v ISOIS potvrzení o přijetí ke studiu (Letter of Acceptance či jeho ekvivalent v podobě e-mailu apod.) s přesnými daty zahájení a ukončení mobility
- mít v ISOIS kompletně schválenou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- pokud student žádá o navýšení finanční podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, nahrát požadované dokumenty nejpozději 10 dní před podpisem účastnické smlouvy a přinese originály dokumentů na schůzku k podpisu účastnické smlouvy
- objednat se k podpisu účastnické smlouvy prostřednictvím online rezervačního systému v ISOISu
- POZOR! Bez splnění uvedeného není možné generovat účastnickou smlouvu a přistoupit k jejímu podpisu.
- koordinátor vygeneruje účastnickou smlouvu a zašle ji společně s čestným prohlášením a žádostí o přiznání stipendia studentovi e-mailem. Student je povinen dokumenty pečlivě přečíst a zkontrolovat správnost uvedených údajů, vytisknout a podepsat všechny tři dokumenty (datum podpisu se musí shodovat s datem sjednané schůzky), které odevzdá koordinátorovi při osobní schůzce na CZS
Před odjezdem má student povinnost zaevidovat studijní pobyt v IS.
Bližší informace o jednotlivých krocích student nalezne v dokumentu Administrace studijního pobytu (najdete v sekci Dokumenty).
Nahoru ▲
Během pobytu
Všechny potřebné dokumenty k vyplnění je možné stáhnout přímo v přihlášce v ISOIS.
1. Změny studijní smlouvy (Changes to the original Learning Agreement)
- student má právo na změny studijní smlouvy, ty však musejí být učiněny nejpozději do 5 týdnů od začátku semestru na zahraniční univerzitě
- všechny změny ve studijní smlouvě musejí být odsouhlaseny elektronickým podpisem jak vysílající, tak přijímající institucí
- změny ve studijní smlouvě student vyplňuje online v databázi ISOIS podle Návodu k vyplnění Learning Agreementu a jeho změn (najdete v sekci Dokumenty)
2. Prodloužení studia na zahraniční instituci
- je možné jen po dohodě s vysílající a přijímající institucí
- semestrální prodloužení je možné pouze v rámci jednoho akademického roku
- o prodloužení student žádá prostřednictvím žádosti o prodloužení pobytu (Application for Extension, ke stažení v přihlášce v ISOIS), kterou musí nahrát do své přihlášky v ISOIS (sekce Během pobytu) nejpozději 30 dnů před původně plánovaným koncem pobytu (později podané žádosti nebudou akceptovány); součástí žádosti jsou:
- motivační dopis v angličtině (případně v češtině a jazyce výuky na hostující instituci – specifikujte akademické důvody pro prodloužení, jaké předměty si hodláte zapsat a proč),
- harmonogram akademického roku či odkaz na web zahraniční univerzity (je potřeba vložit přímo do žádosti) jako podklad pro datum ukončení pobytu, které je v žádosti uvedeno; místo harmonogramu lze doložit i akceptační dopis s datem ukončení prodlouženého období či vyjádření zahraničního koordinátora o datu ukončení
- žádost musí být podepsána jak oborovým koordinátorem na katedře/fakultě MU, tak koordinátorem na hostující univerzitě
- studentovi automaticky nevzniká nárok na financování prodlouženého pobytu, záleží na vysílající instituci, zda mu na prodlouženou dobu pobytu přidělí finanční podporu
- prodloužení bez nároku na finanční podporu: student neobdrží finanční podporu, zůstává mu však statut Erasmus+ studenta a z něho plynoucí výhody (např. neplacení školného na zahraniční instituci apod.)
- prodloužení s finanční podporou: je možné jen v případě dostatečných finančních prostředků z programu Erasmus+, změna celkové částky finanční podpory musí být uvedena v dodatku k účastnické smlouvě
- v případě schválení prodloužení se student musí pojistit na prodloužené období; pokud student prodlužuje o celý semestr, vytvoří si Changes to Learning Agreement na druhý semestr
3. Zkrácení studijního pobytu
- je možné po dohodě studenta s vysílající institucí – v případě, že student zkrátí o více než 5 kalendářních dní, zašle formulář oznámení o zkrácení pobytu svému koordinátorovi na CZS (ke stažení v přihlášce v ISOIS), v případě zkrácení do 5 kalendářních dní, oznámí tuto skutečnost e-mailem svému koordinátorovi na CZS, oborovému koordinátorovi a zahraniční univerzitě
- student bude vyzván k vrácení poměrné části finanční podpory
- pokud student nedodrží minimální délku pobytu, tj. 2 měsíce, je povinen vrátit celou vyplacenou finanční podporu
Nahoru ▲
Po ukončení pobytu
Všechny potřebné dokumenty k vyplnění je možné stáhnout přímo v přihlášce v ISOIS.
Po návratu ze studijního pobytu je student povinen:
- do 10 dnů od ukončení studijního pobytu nahrát do přihlášky v ISOIS potvrzení o skutečné délce studijního pobytu (Confirmation of Study Period) – je vyžadován MU formulář, který je stažení v přihlášce v ISOIS
- do 5 týdnů od zveřejnění výsledků zkoušek nahrát do přihlášky v ISOIS výpis v zahraničí absolvovaných předmětů a získaných kreditů (Transcript of Records) – je preferován formulář zahraniční univerzity, případně formulář MU je dostupný v přihlášce v ISOIS
- do 30 dnů od obdržení e-mailové výzvy vyplnit online závěrečnou zprávu (EU Survey) a závěrečné OLS testování
- V současné době není funkční platforma Evropské komise pro ukládání závěrečných zpráv.
Uznávání zahraničního studia (pravidla)
- uznávání předmětů/kreditů je v plné kompetenci jednotlivých fakult/kateder/ústavů a oborového koordinátora
- o procesu uznávání kreditů/předmětů se informujte na zahraničním/studijním oddělení své fakulty
Databáze závěrečných zpráv studentů Erasmus
- Po ukončení mobility může student sdílet své zkušenosti z pobytu v Databázi závěrečných zpráv studentů Erasmus, která sdružuje závěrečné zprávy studentů ze všech vysokých škol v České republice. V tom případě student kontaktuje svou koordinátorku CZS o zaslání výzvy k vyplnění záznamu.
Nahoru ▲
Užitečné odkazy
Zkušenosti studentů
Ostatní
Nahoru ▲