Erasmus+ Evropa
Erasmus+ je výměnný program Evropské unie, díky němuž mohou studenti Masarykovy univerzity studovat na nejrůznějších evropských univerzitách. Každá katedra a fakulta má v nabídce různé partnerské univerzity v Evropě. Prozkoumejte interaktivní mapu na dosveta.muni.cz a zjistěte, kam můžete v rámci svého oboru vycestovat za studiem. Přečtěte si také zkušenosti studentů s programem Erasmus a partnerskými univerzitami.
Na studijní pobyt přispívá Masarykova univerzita studentům stipendiem ve výši od 480 do 600 eur na měsíc v závislosti na tom, do jaké země studenti vyjíždějí.
Studijní pobyty se mohou konat pouze v zemích zapojených do programu Erasmus+ (dále jen programová země). Jedná se o následující země:
- 27 členských států Evropské unie (Belgie, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko)
- země Evropského hospodářského prostoru (Norsko, Island, Lichtenštejnsko)
- také o Turecko, Srbsko a Makedonii
- mobilita do Švýcarska není přes program Erasmus+ možná
ERASMUS ID kód Masarykovy univerzity je CZ BRNO05.
Podmínky účasti
- Studijní pobyt se realizuje pouze na základě platných interinstitucionálních smluv uzavřených mezi příslušnou fakultou/katedrou MU a zahraniční institucí. Délka studijního pobytu je min. 3 a max. 12 měsíců.
- Student je vybrán v řádně vyhlášeném výběrovém řízení a v době výjezdu je zapsán do bakalářského či pětiletého magisterského studia prezenční, kombinované či distanční formy studia.
- Student je zapsán do akreditovaného bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu na vysoké škole zapojené do programu Erasmus+.
- Student musí být po celou dobu svého výjezdu řádně zapsán ke studiu na fakultě/katedře, přes kterou pobyt realizuje, studium nesmí ukončit ani přerušit.
- Podmínkou úspěšného ukončení zahraničního studijního pobytu je získání minimálního počtu 20 ECTS kreditů za semestr studia na hostitelské instituci.
- Student, který chce vycestovat na studijní pobyt do země svého původu (tj. Country of Origin), má při výběrovém řízení nejnižší prioritu a bude mu udělen status zero grant studenta, tj. bez nároku na přidělení finanční podpory.
- Studijní pobyt student nemůže absolvovat v zemi svého aktuálního pobytu (tj. Country of Residence).
- Každý uchazeč musí splňovat Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty)
- Program není určen pro studenty, kteří na MU studují s finanční podporou programu Erasmus+.
Od ak. roku 2020/2021 je možné realizovat také online mobility nebo kombinované mobility (kombinace online a fyzické mobility). Tyto mobility budou plně uznány do studia.
- u kombinované mobility je nutné, aby fyzická část mobility splňovala požadavek na minimální délku mobility dle pravidel Erasmus+ (3 měsíce). V případě situace způsobené vyšší mocí (řádně odůvodněné a doložené) se může délka fyzické mobility zkrátit nebo může být zrušena a nahrazena prodloužením doby virtuální mobility.
- období online mobility není ze strany program Erasmus+ finančně podpořeno, finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility
- období fyzické mobility je v program Erasmus+ započítáváno do celkového limitu 12 měsíců za jeden studijní cyklus
Opakované výjezdy na studijní pobyt v rámci programu Erasmus+
- Student může absolvovat studijní pobyt či praktickou stáž v zahraničí v celkové délce maximálně 12 měsíců za studijní cyklus (bakalářský, magisterský, doktorský). Může tedy absolvovat např. 6 měsíců studijního pobytu a 6 měsíců praktické stáže, či např. celých 12 měsíců studijního pobytu, vždy však platí limit 12 měsíců v jednom studijním cyklu.
- Pro víceleté (např. pětileté) magisterské programy je tato maximální dotace na studijní pobyt/praktickou stáž ve výši 24 měsíců. Měsíce absolvované pod hlavičkou předchozího Programu celoživotního učení/Erasmus ve stejném studijním cyklu se do této doby započítávají.
- Přestože jsou opakované studijní pobyty studentů v rámci programu Erasmus+ možné, mohou být vzhledem k limitovaným finančním prostředkům, jež jsou na tuto aktivitu Evropskou komisí vyhrazeny, posuzovány na základě preferencí vyhlášených ve výběrovém řízení, které je plně v kompetenci jednotlivých fakult/kateder.
Nahoru ▲
Finanční podmínky
Na základě podpisu finanční dohody student obdrží stipendium z prostředků programu Erasmus+. Stipendium je vypočítáno na základě předpokládané délky pobytu, pro tento výpočet platí, že 1 měsíc se rovná 30 dní. Měsíční grant je stanoven na národní úrovni a jeho výše je stejná pro studenty všech vysokoškolských institucí.
Diferenciace grantu pro Erasmus+ studijní pobyty:
- 600 EUR/měsíc – země s vysokými životními náklady:
- Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Kypr, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Španělsko, Švédsko
- 480 EUR/měsíc – země s nižšími životními náklady:
- Bulharsko, Estonsko, Chorvatsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Makedonie, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Turecko
Období online mobility není ze strany programu Erasmus+ finančně podpořeno. Finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.
Green Erasmus: Student si může požádat i o jednorázový příspěvek na Green Erasmus ve výši 50 EUR. Účastník má nárok na příspěvek v případě, že prokáže využití ekologicky šetrné dopravy na cestu do místa svého pobytu v zahraničí (ekologicky šetrná doprava musí být využita na více než 50 procent délky každé cesty – do zahraničí a zpět). V rámci Green Erasmus může student využít autobusovou dopravu, vlakovou dopravu, lodní dopravu, nebo spolujízdu. Účastník je povinen po ukončení pobytu doložit koordinátorovi programu Erasmus veškeré faktury, účtenky a jiné doklady potvrzující využití ekologicky šetrné dopravy na mobilitu a zpět.
Pomůcka pro výpočet výše stipendia je zveřejněna v Dokumentech ke stažení.
Finanční prostředky se vyplácejí:
- v CZK na korunový účet vedený u jakékoliv banky v ČR; částka přiděleného stipendia je převedena dle aktuálního kurzu Evropské komise a v CZK zaslána na účet studenta
- v EUR na eurový účet vedený u Komerční banky. Student si vyžádá balíček G2 Erasmus, který je možné zřídit na kterékoli pobočce KB po celé ČR.
Stipendium bude převedeno na bankovní účet studenta zadaný v IS MU podle dohodnutých splátek.
Stipendium slouží pouze k částečnému pokrytí nákladů, jedná se pouze o příspěvek na zvýšené náklady spojené s pobytem v zahraničí – předpokládá se finanční spoluúčast studenta.
Navýšení finanční podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí
Nejedná se o sociální stipendium!
Student může požádat o navýšení finanční podpory pro studenta pocházejícího ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, pokud před výjezdem předloží:
- písemné potvrzení „Sdělení pro účely přiznání stipendia“, které vystaví Úřad práce ČR. V případě, že student není občanem ČR a nemůže získat potvrzení od Úřadu práce ČR, předloží jiný relevantní doklad, který potvrzuje, že má nárok na přídavek na dítě a že příjem rodiny za předcházející rok, rozhodný pro přiznání dávky, nepřevýší součin částky životního minima rodiny a koeficientu 3,4. Např. studenti ze Slovenska doloží k žádosti kromě potvrzení o přídavcích na dítě také doklad o příjmu domácnosti („Výpis na účely priznania sociálneho štipendia“) a čestné prohlášení o osobách žijících v jedné domácnosti (najdete v sekci Dokumenty) spolu s žadatelem. Součástí dokladu musí být překlad potvrzení do českého jazyka (netýká se potvrzení ve slovenském jazyce) a doklad musí být ověřený formou tzv. apostilly či superlegalizace. Obsah a formu dokladu individuálně konzultujte s koordinátorem na CZS.
Student musí požádat o navýšení finanční podpory nejpozději 10 dní před podpisem účastnické smlouvy a přinést originály dokumentů k podpisu Účastnické smlouvy.
Finanční podpora pro studenty se specifickými potřebami
Studenti se specifickými potřebami si mohou požádat o navýšení finanční podpory, pokud před výjezdem podají Žádost o stipendium pro studenty se specifickými potřebami. K žádosti je nutné doložit:
- lékařskou zprávu
- kopii průkazu ZTP (pokud jej vlastníte)
- dokumenty programu Erasmus+: podepsanou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- akceptační dopis, ve kterém přijímající instituce potvrzuje přijetí účastníka na mobilitu, kde je uvedeno, že je srozuměna se zdravotním stavem účastníka
Rozlišují se tři typy žádostí:
- varianta I: jednodušší typy žádostí do výše 3.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na:
- stravování (různá dietní opatření, např. celiakie, diabetes; proplácí se rozdíl v ceně oproti běžnému stravování a nákupu),
- dopravu (rozdíl v ceně běžné dopravy a požadované nadstandardní dopravy do místa pobytu i na místě během pobytu),
- ubytování (rozdíl v ceně požadovaného nadstandardního ubytování oproti běžnému – např. bezbariérový pokoj v blízkosti školy),
- lékařskou péči (pravidelné návštěvy v zahraničí, rehabilitace, fyzioterapie apod.),
- speciálně upravené studijní materiály apod.
- varianta II: žádosti do výše 10.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na asistenta nebo na doprovázející osobu;
- varianta III: Žádosti nad 10.000 EUR na zahraniční výjezd.
Uvedené částky jsou předběžné. Proplácí se reálné náklady, které je nutné po návratu ze zahraničního pobytu prokázat.
Žádost o navýšení stipendia najdete na stránkách Domu zahraniční spolupráce v sekci Ke stažení. Přihlášky se podávají kdykoliv během roku, nejpozději ale 2 týdny před podpisem Účastnické smlouvy (student si schůzku k podpisu Účastnické smlouvy sjednává až po schválení žádosti o navýšení stipendia). Žádost je nutné podat před výjezdem na zahraniční pobyt, není možné Žádost podat a schválit zpětně.
Žádost se odevzdává institucionální koordinátorce Masarykovy univerzity pro program Erasmus+ Violetě Osouchové (osouchova@czs.muni.cz), s níž můžete Žádost zároveň i konzultovat.
Nahoru ▲
Fakultní rozcestník
Výběrové řízení na program Erasmus+ se koná na katedrách/fakultách Masarykovy univerzity, podrobnější informace týkající se aktuálního výběrového řízení či termínů pro podávání přihlášek proto hledejte na webových stránkách jednotlivých fakult MU:
Nahoru ▲
Přihláška
Přihláška na studijní pobyty se podává elektronicky a lze tak učinit pouze ve vypsaných termínech (vizte weby jednotlivých kateder/fakult). Před podáním přihlášky se prosím ujistěte, že splňujete Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty).
Následné výběrové řízení probíhá přímo na katedrách/fakultách a je plně v režii oborových koordinátorů, kteří sami stanovují požadavky na uchazeče a termíny výběrového řízení.
Výběrové řízení musí být řádně vyhlášeno a jeho výsledky zaznamenány v protokolu o výběrovém řízení. Seznam nominovaných studentů včetně jejich základních osobních údajů předávají oboroví koordinátoři Centru zahraniční spolupráce, které na jeho základě požádá o finanční prostředky na nahlášené pobyty.
Nominace na studijní pobyt Erasmus+ je závazná. Pokud je student nucen z vážných zdravotních či osobních důvodu svoji nominaci zrušit, je povinen o tom e-mailem informovat svoji koordinátorku na CZS. Odstoupení od nominace může mít vliv na budoucí možnost zařazení do výběru v tomto programu.
Pro nominované studenty pořádá CZS informační schůzky, na kterých jsou studenti seznámeni s veškerou administrativou spojenou s výjezdem. Informační schůzky se konají zpravidla v březnu nebo v dubnu.
Nahoru ▲
Před odjezdem
1. Vyplnění a odeslání přihlášky (Application form)
- student si zjistí deadline a pokyny pro odeslání přihlášky na zahraniční instituci (online či poštou), zda instituce vyžaduje oficiální nominaci od domácího koordinátora atp., zdroj informací: web hostující instituce, tabulka termínů nominací v sekci „Dokumenty“
- za správné vyplnění přihlášky a její včasné odeslání je odpovědný student
2. Uzavření studijní smlouvy (Learning Agreement)
- studijní smlouva (Learning Agreement) se vyplňuje ONLINE v přihlášce v databázi IS OIS, vizte Návod k vyplnění Learning Agreementu online (najdete v sekci Dokumenty)
- studijní smlouvu student konzultuje se svým oborovým koordinátorem (pověřená osoba – Responsible Person), který navrhne způsob uznávání studia a svým elektronickým podpisem stvrzuje, že předměty absolvované v zahraničí budou studentovi po návratu uznány
- poté studijní smlouvu potvrdí svým elektronickým podpisem koordinátorka na CZS a následně je dokument automaticky odeslán k potvrzení na zahraniční instituci
- MU akceptuje pouze elektronickou studijní smlouvu vyplněnou v IS OIS
- student musí v zahraničí splnit alespoň 20 ECTS kreditů za semestr
- studijní smlouva potvrzená vysílající i přijímající institucí je podmínkou pro vyplacení stipendia a musí být schválena všemi stranami v momentu podpisu účastnické smlouvy
3. Zajištění ubytování
- ne všechny univerzity nabízejí zahraničním studentům ubytování, některé ubytovacími kapacitami nedisponují a student si musí zajistit ubytování v soukromí (s pomocí nebo i bez pomoci zahraniční instituce)
- informace ohledně možnosti ubytování student nalezne na webových stránkách zahraniční instituce, příp. je studentovi sdělí sama univerzita po obdržení jeho přihlášky
- ubytování je nutné zajišťovat s dostatečným předstihem!
- náklady na ubytování se v každé zemi liší, v dražších zemích mnohdy výdaje spojené s ubytováním mohou dosahovat výše přiděleného grantu na měsíc; studenti musí často také zaplatit ubytování na celý semestr nehledě na reálnou dobu jejich pobytu
4. Online jazyková podpora
- umožňuje účastníkům mobilit posoudit své jazykové schopnosti
- platí pro všechny mobility s datem zahájení po 1. lednu 2015
- stanovuje povinnost studenta zúčastnit se online jazykového testování PŘED zahájením a PO ukončení mobility
- výjimku z povinnosti účastnit se jazykového testování má rodilí mluvčí cizího jazyku a držitelé certifikátu C2
- na základě výsledků jazykového testování může být studentovi přidělena licence pro účast v online jazykovém kurzu, pokud student licenci přijme, je jeho povinností kurz dokončit
- více informací na Erasmus+ Online Linguistic Support
5. Uzavření účastnické smlouvy
- před podpisem účastnické smlouvy je student povinen:
- vložit číslo účtu, na který bude zaslána finanční podpora, do Informačního systému MU
- vložit číslo účtu, na který bude zaslána finanční podpora, a další požadované údaje, do aplikace IS OIS
- vyplnit online jazykový test, vztahuje-li se na něj tato povinnost (vizte výše)
- pokud student žádá o Grant pro podporu studentů se specifickými potřebami, výsledek žádosti musí mít nejpozději v době sjednání termínu k podpisu Účastnické smlouvy
- objednat se k podpisu účastnické smlouvy prostřednictvím online rezervačního systému v IS OISu
- bez splnění uvedeného není možné generovat účastnickou smlouvu a přistoupit k jejímu podpisu
- podmínkou uzavření účastnické smlouvy a obdržení grantu je nahrání následujících dokumentů do přihlášky v IS OIS:
- potvrzení o přijetí ke studiu (Letter of Acceptance či jeho ekvivalent v podobě e-mailu apod.) s přesnými daty zahájení a ukončení mobility
- oboustranně potvrzená studijní smlouva (Learning Agreement – již součástí online přihlášky)
- pokud student splňuje podmínky pro navýšení fin. podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, předloží také požadované dokumenty (vizte výše)
- koordinátor vygeneruje Účastnickou smlouvu a zašle ji společně s Čestným prohlášením a Žádostí o přiznání stipendia studentovi e-mailem. Student je povinen dokumenty pečlivě přečíst a zkontrolovat správnost uvedených údajů, vytisknout a podepsat všechny tři dokumenty (datum podpisu se musí shodovat s datem sjednané schůzky), které odevzdá koordinátorovi při osobní schůzce na CZS.
- účastnickou smlouvu přichází student podepsat ve lhůtě 2–3 týdny před začátkem studijního pobytu, povinná je osobní návštěva studenta
Před odjezdem má student povinnost zaevidovat studijní pobyt v ISu.
Bližší informace o jednotlivých krocích student nalezne v dokumentu Administrace studijního pobytu (najdete v sekci Dokumenty).
Nahoru ▲
Během pobytu
1. Změny studijní smlouvy (Changes to the original Learning Agreement)
- student má právo na změny studijní smlouvy, ty však musejí být učiněny nejpozději do 5 týdnů od začátku semestru na zahraniční instituci
- všechny změny ve studijní smlouvě musejí být odsouhlaseny elektronickým podpisem jak vysílající, tak přijímající institucí
- změny ve studijní smlouvě student vyplňuje online v databázi IS OIS podle Návodu k vyplnění Learning Agreementu a jeho změn (najdete v sekci Dokumenty)
2. Prodloužení studia na zahraniční instituci
- je možné jen po dohodě s vysílající a přijímající institucí
- o prodloužení student žádá prostřednictvím Žádosti o prodloužení pobytu (najdete v sekci Dokumenty), kterou musí nahrát do své přihlášky v IS OIS (sekce Během pobytu) nejpozději 30 dnů před původně plánovaným koncem pobytu; součástí žádosti jsou:
- motivační dopis v angličtině (případně v češtině a jazyce výuky na hostující instituci – specifikujte akademické důvody pro prodloužení, jaké předměty si hodláte zapsat a proč),
- harmonogram akademického roku či odkaz na web zahraniční univerzity (je potřeba vložit přímo do žádosti) jako podklad pro datum ukončení pobytu, které je v žádosti uvedeno; místo harmonogramu lze doložit i akceptační dopis s datem ukončení prodlouženého období či vyjádření zahraničního koordinátora o datu ukončení
- žádost musí být podepsána jak oborovým koordinátorem na katedře/fakultě MU, tak koordinátorem na hostující univerzitě
- pokud student prodlužuje o celý semestr, vytvoří si v IS OIS Changes to Learning Agreement na druhý semestr
- prodloužení je možné pouze v rámci jednoho ak. roku
- studentovi automaticky nevzniká nárok na financování prodlouženého pobytu, záleží na vysílající instituci, zda mu na prodlouženou dobu pobytu přidělí finanční podporu;
- prodloužení bez nároku na finanční podporu: student neobdrží finanční podporu, zůstává mu však statut Erasmus+ studenta a z něho plynoucí výhody (např. neplacení školného na zahraniční instituci apod.)
- prodloužení s finanční podporou: změna celkové částky finanční podpory musí být uvedena v dodatku k účastnické smlouvě, který student podepíše před uplynutím původní doby pobytu
3. Zkrácení studijního pobytu
- je možné po dohodě studenta s vysílající institucí – student zašle oznámení svému koordinátorovi na CZS
- student vrátí poměrnou část finanční podpory
- pokud student nedodrží minimální délku pobytu, tj. 3 měsíce, je povinen vrátit celou vyplacenou finanční podporu (toto ustanovení neplatí v případě ukončení pobytu z důvodu tzv. „vyšší moci“)
Nahoru ▲
Po ukončení pobytu
je student povinen:
- do 10 dnů od ukončení studijního pobytu nahrát do přihlášky v IS OIS potvrzení o skutečné délce studijního pobytu (Confirmation of Studies) – kopie
- do 5 týdnů od zveřejnění výsledků zkoušek nahrát do přihlášky v IS OIS výpis v zahraničí absolvovaných předmětů a získaných kreditů (Transcript of Records) – kopie (preferován je formulář zahraniční univerzity)
- do 30 dnů od obdržení e-mailové výzvy vyplnit online závěrečnou zprávu (EU Survey) a závěrečné OLS testování
Dokumenty student nahraje do své přihlášky v IS OIS.
Uznávání zahraničního studia (pravidla)
- uznávání předmětů/kreditů je v plné kompetenci jednotlivých fakult/kateder/ústavů a oborového koordinátora
- o procesu uznávání kreditů/předmětů se informujte na zahraničním/studijním oddělení své fakulty
Veškeré dokumenty vyplňujte na počítači!
Nahoru ▲
Užitečné odkazy
Zkušenosti studentů
Ostatní
Nahoru ▲