Erasmus+ Evropa
Erasmus+ je výměnný program Evropské unie, díky němuž mohou studenti Masarykovy univerzity studovat na nejrůznějších evropských univerzitách. Každá katedra a fakulta má v nabídce různé partnerské univerzity v Evropě. Prozkoumejte interaktivní mapu na dosveta.muni.cz a zjistěte, kam můžete v rámci svého oboru vycestovat za studiem. Přečtěte si také zkušenosti studentů s programem Erasmus a partnerskými univerzitami.
Na studijní pobyt přispívá Masarykova univerzita studentům finanční podporou ve výši od 540 do 660 eur na měsíc v závislosti na tom, do jaké země studenti vyjíždějí.
Studijní pobyty se mohou konat pouze v zemích zapojených do programu Erasmus+ (dále jen programová země). Jedná se o následující země:
- 27 členských států Evropské unie (Belgie, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko)
- země Evropského hospodářského prostoru (Norsko, Island, Lichtenštejnsko)
- také Turecko, Srbsko, Severní Makedonie, Švýcarsko
- pobyty ve Velké Británii: Pokud má katedra/fakulta platnou interinstitucionální smlouvu s univerzitou ve Velké Británii, je možné Erasmus+ studijní pobyt realizovat i v následujících letech. U pobytů kratších než 6 měsíců není vyžadováno vízum.
ERASMUS ID kód Masarykovy univerzity je CZ BRNO05.
Podmínky účasti
Studijního pobytu v rámci programu Erasmus+ se může zúčastnit student, který:
- je řádně zapsán do akreditovaného bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu na MU – prezenční, kombinované i distanční formy studia
- je občanem jedné z programových zemí nebo je občanem jiného státu, ale studuje v programové zemi v akreditovaném studijním programu, v jakémkoliv ročníku
- je po celé období pobytu řádně zapsán ke studiu na vysílající instituci v oboru, který pobyt zaštiťuje, studium nesmí v daném oboru na vysílající instituci před ukončením pobytu v zahraničí přerušit ani ukončit
- byl vybrán v řádně vyhlášeném výběrovém řízení
- splňuje Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty)
- studuje v České republice v akreditovaném studijním programu a chce vycestovat na studijní pobyt do země svého původu (tj. Country of Origin), má při výběrovém řízení nejnižší prioritu a bude mu udělen status zero-grant studenta, tj. bez nároku na přidělení stipendia
- nevyjíždí do země svého trvalého pobytu (tj. Country of Residence)
- nestuduje v ČR pod programem Erasmus+ / Erasmus Mundus / Erasmus+ ICM
Podmínky studijní pobytů:
- studijní pobyt se realizuje pouze na základě platných interinstitucionálních smluv uzavřených mezi příslušnou fakultou/katedrou MU a zahraniční institucí
- student může v každém stupni studia (Bc., Mgr., Ph.D.) vyjet v maximální délce 12 měsíců (pozor na dlouhé magisterské programy, více v Kvalifikačních podmínkách, které najdete v Dokumentech), předchozí mobility (studijní i pracovní pobyty) se v daném stupni studia sčítají
- Přestože jsou opakované studijní pobyty studentů v rámci programu Erasmus+ možné, mohou být vzhledem k limitovaným finančním prostředkům, jež jsou na tuto aktivitu Evropskou komisí vyhrazeny, posuzovány na základě preferencí vyhlášených ve výběrovém řízení pro daný akademický rok.
- délka studijního pobytu je min. 2 a max. 12 měsíců
- Od akademického roku 2020/2021 je možné realizovat také online mobility nebo kombinované mobility (kombinace online a fyzické mobility). Tyto mobility budou plně uznány do studia. U kombinované mobility je nutné, aby fyzická část mobility splňovala požadavek na minimální délku mobility dle pravidel Erasmus+ (2 měsíce). V případě situace způsobené vyšší mocí (řádně odůvodněné a doložené) se může délka fyzické mobility zkrátit nebo může být zrušena a nahrazena prodloužením doby virtuální mobility.
- Období online mobility není ze strany program Erasmus+ finančně podpořeno, finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.
- podmínkou úspěšného ukončení zahraničního studijního pobytu je získání minimálního počtu 20 ECTS kreditů za semestr studia na hostitelské instituci
Nahoru ▲
Finanční podmínky
Na základě podpisu účastnické smlouvy student obdrží finanční podporu z prostředků programu Erasmus+. Finanční podpora je vypočítána na základě předpokládané délky pobytu, pro tento výpočet platí, že 1 měsíc = 30 dní. Měsíční grant je stanoven na národní úrovni a jeho výše je stejná pro studenty všech vysokoškolských institucí.
Finanční prostředky se vyplácejí:
- v CZK na korunový účet vedený u jakékoliv banky v ČR; částka přidělené finanční podpory je převedena dle aktuálního měsíčního kurzu Evropské komise a v CZK zaslána na účet studenta, nebo
- v EUR na eurový účet vedený u jakékoliv banky v Evropské unii
Finanční podpora bude převedena na bankovní účet studenta zadaný v IS MU podle dohodnutých splátek.
Finanční podpora slouží pouze k částečnému pokrytí nákladů, jedná se pouze o příspěvek na zvýšené náklady spojené s pobytem v zahraničí – předpokládá se finanční spoluúčast studenta.
Diferenciace grantu pro Erasmus+ studijní pobyty:
- 660 EUR/měsíc – země s vysokými životními náklady:
- Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Rakousko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie
- 600 EUR/měsíc – země se středně vysokými životními náklady:
- Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Malta, Portugalsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko
- 540 EUR/měsíc – země s nižšími životními náklady:
- Bulharsko, Chorvatsko, Litva, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Severní Makedonie, Srbsko, Turecko
Období online mobility není ze strany programu Erasmus+ finančně podpořeno. Finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.
Od akademického roku 2023/24 platí:
- V rámci akademického roku může student realizovat maximálně 1 mobilitu s finanční podporou MU. V případě dalších pobytů bude mít student status zero-grant studenta, tj. bez nároku na přidělení finanční podpory.
- Student vybraný na dvousemestrální pobyt má nárok pouze na 1 semestr s finanční podporou, po zbývající délku bude mít student status zero-grant studenta.
Green Erasmus
(O příspěvek bylo možné žádat pouze do akademického roku 2023/24; o příspěvek momentálně není možné žádat)
Student si může požádat o jednorázový příspěvek na Green Erasmus ve výši 50 EUR, svůj zájem potvrzuje v přihlášce v ISOIS před podpisem účastnické smlouvy (nelze o něj žádat zpětně). Student má nárok na příspěvek v případě, že prokáže využití ekologicky šetrné dopravy na cestu do místa svého pobytu v zahraničí a zpět (ekologicky šetrná doprava musí být hlavním dopravním prostředkem každé cesty) a zároveň pokud vzdálenost mezi vysílající a přijímající institucí je vyšší než 100 km (vzdálenost si můžete ověřit zde).
Za ekologicky šetrnou dopravu se považuje: autobus, vlak a spolujízda autem (nebo jejich kombinace). V případě, že student alespoň pro část cesty využije leteckou dopravu, ztrácí nárok na tento jednorázový příspěvek. Za spolujízdu není považován případ, kdy studenta na místo mobility někdo odveze a vrací se zpět (rodina, kamarádi).
Student je povinen po ukončení pobytu doložit koordinátorovi programu Erasmus+ doklady potvrzující využití ekologicky šetrné dopravy do zahraničí a zpět, po kontrole dokumentů mu bude příspěvek proplacen.
Navýšení finanční podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí
Nejedná se o sociální stipendium!
Student může požádat o navýšení finanční podpory pro studenta pocházejícího ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, pokud před výjezdem předloží:
- písemné potvrzení „Stanovení nároku na přídavky na dítě“, které vystaví Úřad práce ČR. V případě, že student není občanem ČR a nemůže získat potvrzení od Úřadu práce ČR, předloží jiný relevantní doklad, který potvrzuje, že má nárok na přídavek na dítě a že příjem rodiny za předcházející rok, rozhodný pro přiznání dávky, nepřevýší součin částky životního minima rodiny a koeficientu 3,4. Např. studenti ze Slovenska doloží k žádosti kromě potvrzení o přídavcích na dítě také doklad o příjmu domácnosti („Výpis na účely priznania sociálneho štipendia“) a čestné prohlášení o osobách žijících v jedné domácnosti (najdete v sekci Dokumenty) spolu s žadatelem. Součástí dokladu musí být překlad potvrzení do českého jazyka (netýká se potvrzení ve slovenském jazyce) a doklad musí být ověřený formou tzv. apostilly či superlegalizace. Obsah a formu dokladu individuálně konzultujte s koordinátorem na CZS.
Student musí požádat o navýšení finanční podpory nahráním zmíněných dokumentů do přihlášky v ISOIS nejpozději 10 dní před podpisem účastnické smlouvy a přinést originály dokumentů na schůzku k podpisu účastnické smlouvy.
Finanční podpora pro studenty se specifickými potřebami
Studenti se specifickými potřebami si mohou požádat o navýšení finanční podpory, pokud před výjezdem podají žádost o stipendium pro studenty se specifickými potřebami. K žádosti je nutné doložit:
- lékařskou zprávu
- kopii průkazu ZTP (pokud jej vlastníte)
- dokumenty programu Erasmus+: podepsanou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- akceptační dopis, ve kterém přijímající instituce potvrzuje přijetí účastníka na mobilitu, kde je uvedeno, že je srozuměna se zdravotním stavem účastníka
Rozlišují se tři typy žádostí:
- varianta I: jednodušší typy žádostí do výše 3.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na:
- stravování (různá dietní opatření, např. celiakie, diabetes; proplácí se rozdíl v ceně oproti běžnému stravování a nákupu),
- dopravu (rozdíl v ceně běžné dopravy a požadované nadstandardní dopravy do místa pobytu i na místě během pobytu),
- ubytování (rozdíl v ceně požadovaného nadstandardního ubytování oproti běžnému – např. bezbariérový pokoj v blízkosti školy),
- lékařskou péči (pravidelné návštěvy v zahraničí, rehabilitace, fyzioterapie apod.),
- speciálně upravené studijní materiály apod.
- varianta II: žádosti do výše 10.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na asistenta nebo na doprovázející osobu;
- varianta III: žádosti nad 10.000 EUR na zahraniční výjezd.
Uvedené částky jsou předběžné. Proplácí se reálné náklady, které je nutné po návratu ze zahraničního pobytu prokázat.
Žádost o navýšení stipendia najdete na stránkách Domu zahraniční spolupráce v sekci Dokumenty pro žadatele a příjemce grantu (Žádost o podporu inkluze – studenti). Přihlášky se podávají kdykoliv během roku, nejpozději ale 2 týdny před podpisem účastnické smlouvy (student si schůzku k podpisu účastnické smlouvy sjednává až po schválení žádosti o navýšení stipendia). Žádost je nutné podat před výjezdem na zahraniční pobyt, není možné žádost podat a schválit zpětně.
Žádost se odevzdává institucionální koordinátorce Masarykovy univerzity pro program Erasmus+ Violetě Osouchové (prostřednictvím přihlášky v ISOIS). Žádost doporučujeme nejprve konzultovat se střediskem Teiresiás (tothova@teiresias.muni.cz).
Nahoru ▲
Fakultní rozcestník
Výběrové řízení na program Erasmus+ se koná na katedrách/fakultách Masarykovy univerzity, podrobnější informace týkající se aktuálního výběrového řízení či termínů pro podávání přihlášek proto hledejte na webových stránkách jednotlivých fakult MU:
Nahoru ▲
Přihláška
Přihláška na studijní pobyty se podává elektronicky a lze tak učinit pouze ve vypsaných termínech (viz weby jednotlivých kateder/fakult). Před podáním přihlášky se prosím ujistěte, že splňujete Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty).
Následné výběrové řízení probíhá přímo na katedrách/fakultách a je plně v režii oborových koordinátorů, kteří sami stanovují požadavky na uchazeče a termíny výběrového řízení.
Výběrové řízení musí být řádně vyhlášeno a jeho výsledky zaznamenány v protokolu o výběrovém řízení. Seznam nominovaných studentů předávají oboroví koordinátoři Centru zahraniční spolupráce.
Nominace na studijní pobyt Erasmus+ je závazná. Pokud je student nucen z vážných zdravotních či osobních důvodu svoji nominaci zrušit, je povinen o tom e-mailem informovat svoji koordinátorku na CZS, svého oborového koordinátora na fakultě a zahraniční univerzitu. Odstoupení od nominace může mít vliv na budoucí možnost zařazení do výběru v tomto programu.
Nahoru ▲
Před odjezdem
1. Nominace do zahraničí a vyplnění přihlášky (Application Form)
- zdroj informací: web zahraniční univerzity, ISOIS přihláška (sekce Před mobilitou a během mobility, Nominace do zahraničí)
- student si zjistí, zda zahraniční univerzita požaduje oficiální nominaci
- v ISOIS přihlášce také student zjistí, zda již byl nominován
- nominace CZS vyřizuje postupně, buďte prosím trpěliví; pokud se vám do 2 týdnů před deadlinem nominací nezobrazí v přihlášce v ISOIS datum odeslání nominace do zahraničí, kontaktujte CZS (slozilova@czs.muni.cz)
- často zahraniční instituce vyžaduje nejprve oficiální nominaci od domácí univerzity (tedy MU) a teprve poté studentovi zašle formulář přihlášky nebo vstupní údaje do informačního systému univerzity a ostatní potřebné informace
- student si zjistí deadline pro podání přihlášky, včas ji vyplní a podá
- za správné vyplnění přihlášky a její včasné odeslání je odpovědný student
- možné požadavky: Transcript of Records, jazykové certifikáty (viz sekce FAQ), Learning Agreement, motivační dopis, scan cestovního pasu / ID
2. Uzavření studijní smlouvy (Learning Agreement)
- studijní smlouva (Learning Agreement) se vyplňuje ONLINE v přihlášce v databázi ISOIS, viz Návod k vyplnění Learning Agreementu online (najdete v sekci Dokumenty)
- studijní smlouvu student konzultuje se svým oborovým koordinátorem na fakultě, který navrhne způsob uznávání studia a svým elektronickým podpisem stvrzuje, že předměty absolvované v zahraničí budou studentovi po návratu uznány
- poté studijní smlouvu potvrdí svým elektronickým podpisem koordinátorka na CZS a následně je dokument automaticky odeslán k potvrzení na zahraniční instituci
- MU akceptuje pouze elektronickou studijní smlouvu vyplněnou v ISOIS
- student musí v zahraničí splnit alespoň 20 ECTS kreditů za semestr
- studijní smlouva potvrzená vysílající i přijímající institucí je podmínkou pro vyplacení finanční podpory a musí být schválena všemi stranami před podpisem účastnické smlouvy
- student ve zcela výjimečných a předem odůvodněných případech může v zahraničí pracovat také na diplomové/disertační práci (dále DP).
- Od akademického roku 2023/2024 mohou realizovat tyto typy pobytů pouze studenti navazujícího magisterského či doktorského studia.
- Doktorští studenti jsou osvobozeni od povinnosti získat min. 20 ECTS kreditů za semestr (nezapomínejte ale na podmínku minima 20 kreditů pro zápis do dalšího semestru). Pro navazující magisterské studenty (a poslední dva ročníky 5letých magisterských programů) bude práce na diplomové práci pokrývat pouze polovinu požadovaných kreditů, tzn. jsou povinni zapsat si předměty v minimální výši 10 ECTS kreditů za semestr. Práce na DP není pro bakalářské studenty možná.
- Studenti si musí na zahraniční univerzitě najít konzultanta, který jim potvrdí Research Plan. Po ukončení pobytu student doloží Research Report.
3. Zajištění ubytování
- ne všechny univerzity nabízejí zahraničním studentům ubytování, některé ubytovacími kapacitami nedisponují a student si musí zajistit ubytování v soukromí (s pomocí nebo i bez pomoci zahraniční instituce)
- informace ohledně možnosti ubytování student nalezne na webových stránkách zahraniční instituce, příp. je studentovi sdělí sama univerzita po obdržení jeho přihlášky
- ubytování je nutné zajišťovat s dostatečným předstihem!
- náklady na ubytování se v každé zemi liší, v dražších zemích mnohdy výdaje spojené s ubytováním mohou dosahovat výše přiděleného grantu na měsíc; studenti musí často také zaplatit ubytování na celý semestr bez ohledu na reálnou dobu jejich pobytu
4. Pojištění
- student je povinen se na dobu strávenou v zahraničí pojistit (pojištění léčebných výloh), zavazujete se k tomu v účastnické smlouvě.
- pojištění si student zařizuje a hradí sám. Upozorňujeme, že kartička evropského pojištěnce je sice platná ve všech zemích EU, ale je možné ji uplatit jen pro nutnou a neodkladnou zdravotní péči (tj. první pomoc). Ostatní výlohy si musí student hradit sám, proto je nutné mít připojištění léčebných výloh.
- pojištění si můžete zajistit přes ISIC nebo přes komerční pojišťovny (UNIQA, Allianz atd.)
5. Online jazyková podpora (OLS)
- umožňuje účastníkům mobilit posoudit své jazykové schopnosti
- více informací na EU Academy
6. Uzavření účastnické smlouvy
- Účastnickou smlouvu přichází student na CZS podepsat nejdříve 3 týdny před začátkem pobytu, smlouvu nelze uzavřít po začátku pobytu.
- Povinná je osobní návštěva studenta (případně zplnomocněného zástupce) na CZS, dokumenty zaslané poštou nejsou akceptovány! Schůzku je třeba si sjednat prostřednictvím online rezervačního systému v ISOIS.
- pokud student žádá o grant pro podporu studentů se specifickými potřebami, výsledek žádosti musí mít nejpozději v době sjednání termínu k podpisu účastnické smlouvy
- před podpisem účastnické smlouvy je student povinen:
- vložit číslo bankovního účtu, na který bude zaslána finanční podpora, do Informačního systému MU
- vložit číslo bankovního účtu, na který bude zaslána finanční podpora, a další požadované údaje, do přihlášky v ISOIS
- vyplnit online jazykový test, vztahuje-li se na něj tato povinnost (viz výše)
- nahrát do přihlášky v ISOIS potvrzení o přijetí ke studiu (Letter of Acceptance či jeho ekvivalent v podobě e-mailu apod.) s přesnými daty zahájení a ukončení mobility
- mít v ISOIS kompletně schválenou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- pokud student žádá o navýšení finanční podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, nahrát požadované dokumenty nejpozději 10 dní před podpisem účastnické smlouvy a přinese originály dokumentů na schůzku k podpisu účastnické smlouvy
- objednat se k podpisu účastnické smlouvy prostřednictvím online rezervačního systému v ISOISu
- POZOR! Bez splnění uvedeného není možné generovat účastnickou smlouvu a přistoupit k jejímu podpisu.
- koordinátor vygeneruje účastnickou smlouvu a zašle ji společně s čestným prohlášením a žádostí o přiznání stipendia studentovi e-mailem. Student je povinen dokumenty pečlivě přečíst a zkontrolovat správnost uvedených údajů, vytisknout a podepsat všechny tři dokumenty (datum podpisu se musí shodovat s datem sjednané schůzky), které odevzdá koordinátorovi při osobní schůzce na CZS
Před odjezdem má student povinnost zaevidovat studijní pobyt v IS.
Bližší informace o jednotlivých krocích student nalezne v dokumentu Administrace studijního pobytu (najdete v sekci Dokumenty).
Nahoru ▲
Během pobytu
Všechny potřebné dokumenty k vyplnění je možné stáhnout přímo v přihlášce v ISOIS.
1. Změny studijní smlouvy (Changes to the original Learning Agreement)
- student má právo na změny studijní smlouvy, ty však musejí být učiněny nejpozději do 5 týdnů od začátku semestru na zahraniční univerzitě
- všechny změny ve studijní smlouvě musejí být odsouhlaseny elektronickým podpisem jak vysílající, tak přijímající institucí
- změny ve studijní smlouvě student vyplňuje online v databázi ISOIS podle Návodu k vyplnění Learning Agreementu a jeho změn (najdete v sekci Dokumenty)
2. Prodloužení studia na zahraniční instituci
- je možné jen po dohodě s vysílající a přijímající institucí
- semestrální prodloužení je možné pouze v rámci jednoho akademického roku
- o prodloužení student žádá prostřednictvím žádosti o prodloužení pobytu (Application for Extension, ke stažení v přihlášce v ISOIS), kterou musí nahrát do své přihlášky v ISOIS (sekce Během pobytu) nejpozději 30 dnů před původně plánovaným koncem pobytu (později podané žádosti nebudou akceptovány); součástí žádosti jsou:
- motivační dopis v angličtině (případně v češtině a jazyce výuky na hostující instituci – specifikujte akademické důvody pro prodloužení, jaké předměty si hodláte zapsat a proč),
- harmonogram akademického roku či odkaz na web zahraniční univerzity (je potřeba vložit přímo do žádosti) jako podklad pro datum ukončení pobytu, které je v žádosti uvedeno; místo harmonogramu lze doložit i akceptační dopis s datem ukončení prodlouženého období či vyjádření zahraničního koordinátora o datu ukončení
- žádost musí být podepsána jak oborovým koordinátorem na katedře/fakultě MU, tak koordinátorem na hostující univerzitě
- studentovi automaticky nevzniká nárok na financování prodlouženého pobytu, záleží na vysílající instituci, zda mu na prodlouženou dobu pobytu přidělí finanční podporu
- prodloužení bez nároku na finanční podporu: student neobdrží finanční podporu, zůstává mu však statut Erasmus+ studenta a z něho plynoucí výhody (např. neplacení školného na zahraniční instituci apod.)
- prodloužení s finanční podporou: je možné jen v případě dostatečných finančních prostředků z programu Erasmus+, změna celkové částky finanční podpory musí být uvedena v dodatku k účastnické smlouvě
- v případě schválení prodloužení se student musí pojistit na prodloužené období; pokud student prodlužuje o celý semestr, vytvoří si Changes to Learning Agreement na druhý semestr
3. Zkrácení studijního pobytu
- je možné po dohodě studenta s vysílající institucí – v případě, že student zkrátí o více než 5 kalendářních dní, zašle formulář oznámení o zkrácení pobytu svému koordinátorovi na CZS (ke stažení v přihlášce v ISOIS), v případě zkrácení do 5 kalendářních dní, oznámí tuto skutečnost e-mailem svému koordinátorovi na CZS, oborovému koordinátorovi a zahraniční univerzitě
- student bude vyzván k vrácení poměrné části finanční podpory
- pokud student nedodrží minimální délku pobytu, tj. 2 měsíce, je povinen vrátit celou vyplacenou finanční podporu
Nahoru ▲
Po ukončení pobytu
Všechny potřebné dokumenty k vyplnění je možné stáhnout přímo v přihlášce v ISOIS.
Po návratu ze studijního pobytu je student povinen:
- do 10 dnů od ukončení studijního pobytu nahrát do přihlášky v ISOIS potvrzení o skutečné délce studijního pobytu (Confirmation of Study Period) – je vyžadován MU formulář, který je ke stažení v přihlášce v ISOIS
- do 5 týdnů od zveřejnění výsledků zkoušek nahrát do přihlášky v ISOIS výpis v zahraničí absolvovaných předmětů a získaných kreditů (Transcript of Records) – je preferován formulář zahraniční univerzity, případně formulář MU je dostupný v přihlášce v ISOIS
- do 30 dnů od obdržení e-mailové výzvy vyplnit online závěrečnou zprávu (EU Survey)
- V současné době není plně funkční platforma Evropské komise pro ukládání závěrečných zpráv. Žádáme proto o trpělivost.
Uznávání zahraničního studia (pravidla)
- uznávání předmětů/kreditů je v plné kompetenci jednotlivých fakult/kateder/ústavů a oborového koordinátora
- o procesu uznávání kreditů/předmětů se informujte na zahraničním/studijním oddělení své fakulty
Databáze závěrečných zpráv studentů Erasmus
- Po ukončení mobility může student sdílet své zkušenosti z pobytu v Databázi závěrečných zpráv studentů Erasmus, která sdružuje závěrečné zprávy studentů ze všech vysokých škol v České republice. V tom případě student kontaktuje svou koordinátorku CZS o zaslání výzvy k vyplnění záznamu.
Nahoru ▲
Užitečné odkazy
Zkušenosti studentů
Ostatní
Nahoru ▲
FAQ
Jaký je rozdíl mezi oborovým koordinátorem a CZS koordinátorem?
Oborový koordinátor je typicky vyučující na Vašem ústavu/katedře, se kterým řešíte akademickou stránku svého pobytu (např. jaké předměty v zahraničí si vybrat a jak si je uznat na MU). CZS koordinátor s Vámi řeší administrativu, dokumenty a výplatu stipendia.
Kdo je můj oborový koordinátor?
Oborový koordinátor je typicky vyučující na Vašem ústavu/katedře, u kterého procházíte výběrovým řízením. V Dokumentech máme seznam oborových koordinátorů podle kateder/ústavů.
Co to je nominace?
Je to předání informace o vybraných studentech. Nejdříve Vás oborový koordinátor z ústavu/katedry nominuje na CZS. Druhá nominace je z CZS na Vaši zahraniční univerzitu. Většinou je to první krok, než si podáváte přihlášku do zahraničí.
Jak probíhá nominace do zahraničí?
Zahraniční univerzity mají deadliny, dokdy chtějí informace o vybraných studentech. CZS Vás nominuje a pak většinou vyplňujete přihlášku v systému zahraniční univerzity (podobné jako IS). Podívejte se na stránky své zahraniční univerzity a zkontrolujte si deadline přihlášky a co k ní potřebujete.
Už mě CZS nominovalo do zahraničí?
To zjistíte ve své přihlášce v ISOIS. Jestli tam už máte u nominace datum, nominace je odeslaná. Přijde Vám i o nominaci automatický e-mail. Pokud datum v přihlášce nemáte a deadline v zahraničí je méně než 14 dní, kontaktujte nás (slozilova@czs.muni.cz).
Musím vyplnit i přihlášku v zahraničí?
Většinou po nominaci od CZS zahraniční univerzity chtějí, aby se studenti registrovali v jejich systému. Tam po Vás mohou chtít Learning Agreement (někdy i jejich papírový formulář), výpis známek (Transcript of records) nebo jazykový certifikát. Podívejte se na jejich webové stránky, ať se na to můžete připravit a zjistit si deadline.
Univerzita po mně chce k přihlášce nahrát potvrzení o jazyce. Já ale žádné nemám.
Pokud jste absolvovali jazykový předmět na MU, můžete o potvrzení napsat svému vyučujícímu. Nebo kontaktujte Centrum jazykového vzdělávání na své fakultě, kde Vás mohou přezkoušet a vystavit Vám certifikát. Vždy si ale ověřte, jaké konkrétní požadavky na potvrzení má Vaše zahraniční univerzita.
Co to je Learning Agreement? A OLA?
Je to studijní smlouva (LA), kde máte potvrzené, jaké předměty budete v zahraničí studovat a jak se Vám uznají na MU. Nyní už se schvaluje LA jen online přes systém ISOIS. Také se můžete setkat se zkratkou OLA (online Learning Agreement) a že univerzity používají jiné platformy. Stačit Vám bude ten náš, protože jsou platformy propojené.
V jaké měně mi přijde stipendium?
Můžete ho mít buď v eurech, nebo v českých korunách. K eurové výplatě potřebujete eurový účet u banky vedené v Evropské unii. Online banky jako Revolut nebo multiměnové účty nejsou podporovány. U výplaty v korunách stačí korunový účet u jakékoliv české banky.
Kdy dostanu stipendium?
Musíte podepsat účastnickou smlouvu. Ta se podepisuje nejdříve 3 týdny před začátkem pobytu. Nejprve si doplňte do přihlášky požadované údaje a přihlaste se ke své koordinátorce na schůzku v ISOIS. Když máte smlouvu podepsanou, trvá to už jen pár dní, než budete mít peníze na účtu.
Mám podepsanou účastnickou smlouvu. Je ještě něco potřeba?
Ještě si evidujte svůj pobyt v IS, aby studijní oddělení vědělo, že vyjíždíte do zahraničí. Nahrajte si tam také LA, který stáhnete z ISOIS. Na konci pobytu si tam budete uznávat absolvované předměty.
Jsem v zahraničí a změnily se mi předměty. Co s tím?
Do 5 týdnů od začátku semestru můžete dělat změny v Learning Agreementu. Změny děláte ve svém původním LA a opět se schvalují všemi stranami. Návod máme v dokumentech.
Končím v zahraničí dřív, než mám ve smlouvě. Co s tím?
Informujte svou CZS koordinátorku e-mailem. Když zkrátíte o více než 5 dní, budete vracet poměrnou část finanční podpory. Reálnou délku pobytu budete mít od zahraniční univerzity potvrzenou v dokumentu Confirmation of Study Period.
Nahoru ▲