Erasmus+ Evropa
Pracovníci Masarykovy univerzity mohou přes program Erasmus+ získat finanční podporu na školení v zahraničí. Náplní pobytu může být stínování pracovníka na zahraniční univerzitě, praktické či odborné školení, workshop, seminář buď na zahraniční univerzitě vlastnící ECHE (Erasmus Charter for Higher Education) a s tím spojený Erasmus kód, nebo v jiné instituci, firmě, neziskové či jakékoli jiné organizaci působící na trhu práce nebo ve školství, vzdělávání (mimo terciární), profesní přípravě a při práci s mládeží.
Aktivita podporuje jak profesní růst akademických a neakademických pracovníků MU, tak rozvoj zapojených institucí. Program nepodporuje konference!
Na školení lze vycestovat do těchto zemí:
- 27 členských států EU: Belgie, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko
- Země EHP: Island, Lichtenštejnsko, Norsko
- Kandidátské země: Severní Makedonie, Srbsko, Turecko
- od akademického roku 2023/2024 Švýcarsko a Velká Británie
Administrativní a grantovou agendu spojenou s programem Erasmus+ vede CZS. Přijetí na cílové univerzitě/instituci/do kurzu si zajišťuje každý sám.
- Podmínky účasti
- Finanční podmínky
- Termíny
- Přihláška
- Před odjezdem
- Během pobytu
- Po ukončení pobytu
- Databáze nabídek školení na VŠ "IMOTION"
- Nabídky školení z partnerských škol
- BIP
Podmínky účasti
- Náplň školení v zahraničí musí být v souladu s pracovní náplní zaměstnance na MU.
- Přihlásit se může jakýkoli pracovník, který má na MU uzavřenou pracovní smlouvu. Pokud je to prioritou hospodářského střediska/ fakulty, může vyslat i pracujícího na DPČ nebo DPP, v dohodě však musí být možnost vyslání na pracovní cestu ujednána.
- Náplní pobytu může být pozorování (stínování) pracovníka, praktické či odborné školení, workshop nebo seminář na zahraniční univerzitě nebo v jiné instituci, firmě, neziskové či jakékoli jiné organizaci působící na trhu práce nebo ve školství, vzdělávání, profesní přípravě.
- Mobilita musí proběhnout v programové zemi, která se liší od země, v níž se nachází vysílající organizace, a od země bydliště pracovníka.
- V případě výjezdu do země původu pracovníka je nutné prokázat, že pracovník dlouhodobě pobývá na území ČR, což lze doložit následujícími dokumenty:
- pracovní smlouva, příp. DPČ na dobu min. 1 rok
- potvrzení o studiu na dobu delší než 1 rok
- jiný dokument (daňový domicil v ČR, nájemní smlouva apod.)
- V případě výjezdu do země původu pracovníka je nutné prokázat, že pracovník dlouhodobě pobývá na území ČR, což lze doložit následujícími dokumenty:
- Program umožňuje délku školení 2 dny až 2 měsíce. Od 15. dne je však příspěvek výrazně nižší. Při delším školení je třeba počítat s tím, že při výpočtu grantu se započítávají jen dny školení bez víkendů. O počtu přidělených dní rozhoduje výběrová komise fakulty/HS a CZS.
- Z programu není možné hradit konference.
- Jazykové kurzy nejsou prioritou programu. Se schválením CZS se lze účastnit pouze odborně zaměřených jazykových kurzů v souladu s pracovní náplní zaměstnance
- Kombinace výuky na zahraniční univerzitě a školení je možná pouze v rámci programu Erasmus+ výuková mobilita.
- ONLINE mobilita Erasmus+ STA/STT:
- Realizace mobility, při které by školení probíhalo výhradně online, je možná, pokud účastník do země fyzicky vycestuje a jeho účast v místě aktivity v zemi přijímající instituce je odůvodněná a doložitelná podpůrnými dokumenty (např. cestovní doklady, doklad o zaplacení ubytování atd.). V takovém případě se jedná o uznatelnou fyzickou mobilitu, při které vzniká nárok na grant. Obzvláště je to odůvodněné, pokud přetrvává vliv COVID-19.
- Takovou mobilitu musí schválit přímý nadřízený zaměstnance. Odůvodnění zasílá zaměstnanec e-mailem příslušnému koordinátorovi na CZS (osoba PO NOMINACI) v době podání dokumentu Mobility Agreement ke schválení mobility.
Finanční podmínky
Obecné informace o financování
- Pracovníka vysílá na pracovní cestu fakulta nebo příslušná součást MU v souladu se směrnicí MU o cestovních náhradách, a to na základě potvrzení CZS o maximální výši grantu na dohodnuté školení. Vyjíždějící se řídí jak pravidly programu Erasmus, tak vnitřními pravidly MU. Tato pravidla najdete ve směrnici MU Cestovní náhrady. Vyplacení finančních prostředků (záloh a vyúčtování) provádí ekonomické oddělení příslušné fakulty/součásti MU. Reálné náklady jsou po vyúčtování cesty následně refundovány ze strany CZS.
- Finanční podpora se přiděluje na dny, kdy probíhá školení, výše grantu na den závisí na zemi pobytu.
- Bez podepsané účastnické smlouvy všemi stranami a schválených financí (tj. maximální výše grantu na pobytové náklady a jízdní výdaje) ze strany CZS nelze na mobilitu vycestovat a CZS takovou mobilitu neproplatí.
- Dny, kdy pracovník jen cestuje, se nezapočítávají do počtu dnů školení, jsou to tzv. dny na cestu.
- Doporučuje se sjednání pojištění na storno. Vyšší moc je třeba bezodkladně nahlásit na CZS a doložit případné náklady, budou proplaceny ty, které schválí poskytovatel dotace.
- Pracovníci se speciálními potřebami si mohou požádat o zvláštní grant (kontaktujte CZS ihned po úspěšném výběrovém řízení). Žádost se podává před začátkem podzimního a jarního semestru a schvaluje ji řídicí výbor programu Erasmus. Ke všem zvýšeným nákladům musí být po návratu doložen doklad.
- Výjezdy plánované po 10. prosinci je nutné dopředu konzultovat s koordinátorem na CZS. Z důvodu finanční uzávěrky na konci kalendářního roku nebudou, až na výjimky, schvalovány.
Konkrétní podmínky financování
Maximální možná výše grantu, která bude hrazena z programu Erasmus+, je součtem limitů na pobytové náklady a jízdní výdaje. Potvrzení obdrží ekonomické oddělení příslušné fakulty/součásti MU a účastník mobility e-mailem před výjezdem.
1. Pobytové náklady zahrnují náklady na ubytování, stravování, místní dopravu během pobytu, storno poplatky, cestovní pojištění, případně účastnický poplatek a kapesné.
- Při výpočtu limitu se započítávají dny, v nichž se účastník školí (tj. obvykle bez víkendů a státních svátků v cílové zemi) dále jeden den na cestu do zahraničí a jeden den na cestu zpět, pokud pracovník dny navíc potřebuje. Orientační výši grantu si předem vypočtete podle vzorce limit na den podle cílové země * počet dnů.
- Pro vzdálenost nad 2 000 km dle kalkulátoru na stránkách Evropské komise může CZS na základě žádosti přidělit grant na další dny na cestu při využití ekologického způsobu dopravy (tzv. Green Erasmus).
- Limity najdete v sekci Dokumenty. Proplacení nákladů nad limit je třeba dopředu dohodnout s vysílající fakultou (součástí MU).
- Výši stravného pro jednotlivé země a ostatní přílohy směrnice MU Cestovní náhrady najdete zde.
2. Jízdní výdaje: zahrnují náklady a všechny dopravní prostředky včetně místní dopravy využité z výchozího bodu do místa určení a zpět
- Limit se stanovuje podle vzdálenosti z Brna do cílového města vypočteného kalkulátorem na stránkách Evropské komise, viz sekce Dokumenty.
- V případě, že pracovník plánuje využít ekologický způsob dopravy (autobus, vlak, sdílený automobil, kolo), může si před odjezdem při vyplňování Mobility Agreement v přihlášce v ISOIS požádat o navýšení limitu na jízdní výdaje, tzv. Green Erasmus. Účastník má nárok na navýšení limitu v případě, že při vyúčtování cestovního příkazu prokáže využití ekologicky šetrné dopravy na cestu do místa svého pobytu v zahraničí a zpět (ekologicky šetrná doprava musí být hlavním dopravním prostředkem každé cesty). Výši limitů na jízdní výdaje najdete v sekci Dokumenty.
3. Online školení je možné, ale není spojeno s finanční podporou. I přesto je třeba dodat dokumenty Mobility Agreement, účastnickou smlouvu i potvrzení o absolvování školení.
Termíny
Výběrové řízení je vyhlašováno vždy na následující akademický rok na jaře (v březnu/dubnu) na období pobytu srpen stávajícího roku až konec srpna následujícího roku. Pobyt je třeba vyčerpat do konce srpna (např. pokud je účastník vybrán na rok 2023/2024, může pobyt vyčerpat do konce srpna 2024). Nevyčerpané pobyty se nepřevádějí do dalšího ak. roku.
Přesný termín výběrového řízení Vám sdělí vaše fakulta/HS (viz Seznam kontaktních osob v Dokumentech). Doplňkové kolo může být ještě otevřeno na podzim (v říjnu) na období leden – srpen.
Výjezdy plánované po 10. prosinci je nutné dopředu konzultovat s koordinátorem na CZS. Z důvodu finanční uzávěrky na konci kalendářního roku nebudou, až na výjimky, schvalovány.
Přihláška
Aktivita školení zaměstnanců není vázána na uzavřené inter-institucionální smlouvy v rámci programu Erasmus+. Pro přihlášení je třeba dodržet tento postup:
1) V době otevření výzvy podat elektronickou přihlášku v databázi ISOIS zde.
- Přesná data, kdy je pro Vaši fakultu nebo součást MU přihláška otevřena, zjistíte u kontaktní osoby (Seznam kontaktních osob najdete v sekci Dokumenty).
- Výběrové řízení na pobyty v následujícím akademickém roce probíhá na jaře přibližně v měsících březen/duben. Může být vyhlášeno doplňkové výběrové řízení (zpravidla říjen). Počet přihlášek je omezen.
- Fakulta/součást MU zodpovídá za zveřejnění kritérií výběrového řízení.
- Zájemci si sami musí zajistit přijetí na hostující instituci/organizaci.
2) Výběrové řízení probíhá nejprve na fakultách/součástech MU, na poté na CZS. O přijetí je uchazeč vyrozuměn e-mailem.
3) Vybraný pracovník si nejpozději 6 týdnů před mobilitou vyplní v ISOIS dohodu o školení (Mobility Agreement).
Před odjezdem
1. Vyplnění a potvrzení MOBILITY AGREEMENT – nejpozději 6 týdnů před výjezdem
- Po schválení přihlášky vybraný pracovník znovu otevře přihlášku v ISOIS, vyplní si podklady k třístranné dohodě Mobility Agreement for Staff Training a nechá podepsat. (V některých případech je nejprve potřeba se definitivně dohodnout na přijetí na zahraniční instituci. Lze požádat koordinátora CZS o změnu cílové instituce.)
- V sekci Data o pobytu je třeba vyznačit všechny dny, v nichž bude školení probíhat. (Běžně v pracovních dnech a bez dnů na cestu. Níže lze požádat o dny na cestu).
- Za MU dohodu podepisuje přímý nadřízený. Je třeba zkontrolovat jméno zadané osoby a případně aktualizovat.
- Doporučujeme předem ověřit, kdo na straně přijímající instituce je oprávněn Mobility Agreement podepsat a správnou osobu zadat do sekce Přijímající instituce – kontaktní osoba (jméno, telefon, email).
- Nepoužívá se standardní elektronický podpis dokumentu, je třeba podepsat se přímo v databázi buď vložením obrázku s vlastnoručním podpisem, nebo např. myší.
- Po vložení podpisu všech osob přijde účastníkovi i kontaktní osobě CZS informační email.
2. ÚČASTNICKÁ SMLOUVA
- Po schválení Mobility Agreementu uzavírá vyjíždějící zaměstnanec účastnickou smlouvu s Masarykovou univerzitou. Dokument je zaslán účastníkovi mobility k podpisu přes úřadovnu v IS MU. Dokument je potřeba nejdříve přečíst a poté podepsat. Účastnická smlouva musí být podepsána vždy před zahájením pobytu. Poté CZS potvrzuje maximální výši finanční podpory z programu Erasmus+ e-mailem ekonomickému oddělení vysílající fakulty/součásti MU a v kopii pracovníkovi.
- Pokud dojde před realizací mobility k plánovaným změnám průběhu (zkrácení, změna dopravního prostředku atd.), uzavírá vyjíždějící zaměstnanec dodatek k účastnické smlouvě. Dokument je zaslán účastníkovi mobility k podpisu opět přes úřadovnu v IS MU.
3. CESTOVNÍ PŘÍKAZ A POJIŠTĚNÍ
- Po obdržení schvalovacího emailu z CZS o finančním krytí cesty z programu Erasmus+ si vyjíždějící založí cestovní příkaz v INETu. Číslo zakázky si zjistí na fakultě/součásti MU.
- Přerušení cestovního příkazu je možné se souhlasem vysílající fakulty/součásti MU (sjednává se předem při zakládání cestovního příkazu).
- Nákup letenek, jízdenek a platby za ubytování se provádí po schválení cestovního příkazu nadřízeným. Při nákupu letenek doporučujeme sjednání pojištění na storno (např. ze zdravotních důvodů).
- Při vyúčtování je nutno doložit doklady za ubytování a cestu. Aby bylo možné refundovat cestovní příkaz, je třeba doložit alespoň doklad za ubytování nebo za cestu (např. není možné jet vlastním autem a být ubytován v soukromí bez dokladu).
- K letenkám je nutno doložit palubní lístky, i když jsou k dispozici pouze elektronicky (nutno stáhnout z el. aplikace, vytvořit si snímek obrazovky atd.).
- Ke zpožděným spojům/letům je třeba doložit doklad o zpoždění (např. si vyfotit oznámení na letišti, vyžádat si potvrzení o zpoždění od dopravce atd.), jinak se má za to, že spoj opožděn nebyl.
- Zdravotní připojištění: v rámci cestovního příkazu získává každý zaměstnanec cestovní pojištění. Po vyplnění cestovního příkazu v INETU lze vytisknout kartičku s informacemi.
- Vyjádření pojišťovny Allianz k cestovnímu pojištění vyjíždějících zaměstnanců MU v případě onemocnění COVID-19: „Cestovní pojištění obecně bude vždy fungovat pro nutnou a neodkladnou péči a následně je vždy pojištěný převezen zpět do ČR a zde je již péče hrazena ze zákonného pojištění. Tzn. pokud bude někomu v zahraničí COVID diagnostikován, tak prvotní pomoc mu v zahraničí poskytnuta bude, ale jakmile to bude možné, bude se muset vrátit do ČR a v léčbě pokračovat tam (případně zůstat v zahraničí bez nároku na úhradu léčby z pojištění). Hrazen by byl i převoz do ČR (v tom není rozdíl vůči ostatním nemocem). Ale v případě, kdy by se jednalo o hrazení péče mimo nemocnici, např. karanténa i když nemá zaměstnanec příznaky, bude si muset takový pobyt hradit sám. Stále rovněž platí, že se pojištění nevztahuje na takové případy, kdy pojištěný odcestuje do míst, do kterých MZV nedoporučilo cestovat nebo pokud nerespektuje výzvy vlády k návratu do ČR a zůstává v zahraničí.“
- Informace týkající se pojištění a COVID-19 najdete zde.
Během pobytu
- Během pobytu pracovník dodržuje předem schválený program školení i počet dnů.
- Je povinností účastníka zajistit si certifikát nebo potvrzení o absolvování školení jako doklad o tom, že daná osoba aktivity zúčastnila, a to ve formě prohlášení podepsaného přijímající organizací, v němž je uvedeno jméno účastníka, účel aktivity a potvrzené datum jejího fyzického zahájení a ukončení.
- Je zpravidla možné využít obdržený certifikát nebo si připravit závěrečné potvrzení, které si vygenerujete v databázi ISOIS vpravo nahoře v sekci Dokumenty a doplníte/upravíte. Na potvrzení se uvádějí pouze data trvání školení, tzn. bez dnů, kdy se pouze cestuje.
Po ukončení pobytu
- Na konci pobytu zahraniční strana vydává certifikát nebo potvrzuje dokument o absolvování školení. Datum vydání musí být z posledního dne školení nebo po jeho ukončení.
- Certifikát/potvrzení o délce a náplni školení je třeba nahrát do elektronické přihlášky v ISOIS do 10 kalendářních dní od ukončení pobytu.
- Do 30 kalendářních dní po ukončení mobility vyplňte elektronicky Závěrečnou zprávu v databázi „Beneficiary Module“ Evropské komise. Výzva k vyplnění je automaticky zaslána účastníkovi na e-mail.
- Účastníka pobytu žádáme o řádné vyúčtování cestovního příkazu do 10 pracovních dní od ukončení pobytu. Pozdní dodání může mít negativní dopad na refundaci nákladů z programu Erasmus+.
Databáze nabídek školení na VŠ "IMOTION"
- Databáze IMOTION obsahuje nabídky univerzit zapojených do programu Erasmus+ (http://staffmobility.eu/staff-week-search.) Školení zde nabízejí i univerzity, s nimiž nemáme smlouvu. Na tyto instituce je možné získat přijetí, ale pravděpodobně budete mít nižší prioritu.
- Kurzy: je možné se účastnit i placeného kurzu, z programu Erasmus+ však lze kurzovné hradit pouze do výše limitu na pobytové náklady (pokud celou částku nevyčerpáte na ubytování a stravné).
Nabídky školení z partnerských škol
Tyto nabídky nejsou automaticky spojeny s poskytnutím finanční podpory, o tu si zaměstnanec žádá na domácí škole, vizte v předchozím textu. Program zahraniční škola poskytuje buď zdarma nebo je vyžadován účastnický poplatek, který zpravidla je možné z programu Erasmus+ pokrýt.
Polsko, Gdańsk Tech Library, 24.–26. dubna
The Gdańsk Tech Library has been participating in Erasmus+ staff training courses since 2011. The main goal of the Gdańsk Tech Library's participation in the Erasmus+ program is broadly understood professional development, the acquisition of new knowledge, experience and skills which have a real impact on improving the standards of services offered in the library. Details could be found here: https://pg.edu.pl/en/gdansk-tech-library/activities/erasmus
Španělsko, University of Zaragoza, 24.–26. dubna
We do hope this e-mail finds you well. We are writing to inform you that the Faculty of Social and Human Sciences at the Campus of TERUEL of the University of Zaragoza, in the beautiful city of TERUEL (Spain) (https://fcsh.unizar.es/) is organising its second INTERNATIONAL STAFF WEEK, due to take place from 24th to 26th April 2024. As you will see in the attached PDF file, the provisional programme of events will include:
- Slots devoted to research colloquia/meetings where we can briefly present the research strands/lines our Faculty is strong at and, from there, explore current and future opportunities for joint research projects or collaboration at large with any of our partners. (for information on our research strands, please check: https://fcsh.unizar.es/mapa-de-investigacion-de-la-fcsh).
- Slots devoted to presentations by each guest on their University, city and country.
- Slots devoted to exchanging ideas about the functioning of Teruel’s and our guests’ international relations offices.
- Sociocultural slots aimed at offering our guests the chance to get to know and explore the beautiful city of Teruel and some nearby breathtaking hotspots.
With all of the above in mind, we would like to invite any academic and administrative staff members from any of our partner institutions to consider joining us during these three days in late April 2024. There will be no participation fee. Participants should cover the cost of travel and accommodation using the EU staff mobility grant allowed by our current agreement. To help us get an approximate idea of the interest this international week would potentially generate, we will need you to take just a couple of minutes to fill in an online Google form where you register your potential willingness to come and visit us in the splendid historical city of Teruel; here’s the link: https://forms.gle/qVZAB5jA8AyyZqUv6
If you wish to find out more about our Faculty and about our city, Teruel, you may want to check out our international mobility website, especially the ‘WHO ARE WE?’ and the ‘INCOMING STUDENTS’ sections: https://fcsh.unizar.es/movilidad/erasmus
We are all really looking forward to, hopefully, meeting in person as many of you as possible in Teruel in late April 2024!
Španělsko, University of Malaga, 6.–10. května
It is a great pleasure to announce the 13th edition of the University of Málaga ERASMUS+ International Staff Week, which will be held from 6th to 10th May 2024.
?? All the activities will be in English, a minimum B2 level is recommended.
? The participation fee is 150 euros. The fee payment method will be indicated to selected participants at a later stage.
? Registration form, news, information and updates will be through our website >> http://u.uma.es/eHa/
?Please keep in mind that there is a limited number of places. Application period will be open from February 19th to March 19th. From 20th to 22nd March we will confirm participation to selected candidates. We will ask selected candidates to send us Mobility Agreements and flight tickets to guarantee their place in the event. In case of participants’ withdrawal, we will inform the candidates in the waiting list as soon as possible.
Estonsko, Tallinn University, 13.–17. května
We are thrilled to announce that we are gearing up to bring this transformative initiative back to Tallinn University. Mark your calendars, because during 13.05.2024 - 17.05.2024, we will once again gather together for a journey toward fostering well-being in the workplace.
Whether you're an academic or non-academic staff member, this programme is designed with you in mind.
During the course, you will have the opportunity to participate in a variety of activities designed to promote physical and mental health, as well as personal growth and self-care. This year we will also focus on digital well-being.
Tallinn and Estonia are the perfect destinations for this course as they offer a unique opportunity to connect with nature and experience the beauty of the Estonian landscape.
We believe that this course will also be a great opportunity for you to connect with colleagues from different parts of the world and learn new skills. We are confident that you will leave the course feeling inspired, refreshed and energized!
Please register here by 31.03.2024. The more detailed description and practical information can be found in the two attached files. The full programme and dates for the virtual part will be published in the beginning of April.
Thank you for considering this opportunity, and we look forward to welcoming you to Tallinn University!
Additional information can be received by e-mailing us at: studentmobilitycentre@tlu.ee
Francie, Université Sorbonne Paris Nord, 13.–17. května
Université Sorbonne Paris Nord is thrilled to extend to you a cordial invitation to join us for our Staff Week themed "Internationalisation of HEIS and Interculturality", happening from the 13th to the 17th May 2024.
Imagine immersing yourself in a dynamic forum where people working in Higher Education Institutions converge to reflect, share insights, and foster invaluable connections on internationalisation and intercultural strategies, as well as opportunities for collaboration. This week-long event promises to be a melting pot of ideas, where we delve into cutting-edge strategies and celebrate cultural diversity.
Eager to be a part of this transformative experience? Simply complete the following application form by the 31st March:
https://paris13.moveonfr.com/form/65eef4ee256ab7b2cb06dc7a/eng.
Our organizing committee will carefully review all applications and provide feedback between the 2nd and the 5th April. The International Staff Week will come to life only when we meet our minimum participation requirements. Given that this event is structured as a BIP, a virtual component will take place the week before the staff week. We will give you further information in the weeks to come.
You can have a sneak peek into the attached preliminary program of our exciting itinerary!
Take in mind that your mobility can be funded with the Erasmus+ grants. You can have further information from your International Relations Office.
Should you have any questions, don't hesitate to reach out to us (support-ri@univ-paris13.fr or projects-ri@univ-paris13.fr).
Španělsko, University of Jaén, 13.–17. května
The University of Jaén will be holding a Staff Week from May 13th until May 17th of 2024. Partner institutions from the KA171 and KA131 programs are invited. There will be 80 vacant slots to participate, and we will initially select 2 people per institution to foster the diversity of participants. More slots per university will be added in case of low demand, of which the candidates kept in reservation lists will be updated.
If you have any interest in participating, use the following form until April 23rd: https://forms.gle/4tTi4sAZHeAK3ZDw5 - The planning of the Staff Week will be published soon in our website.
For any inquires, write to secrel@ujaen.es
Polsko, Universitas Kristen Satya Wacana, 13.–17. května
We invite you for the upcoming International Staff Week dedicated to „Intercultural Education & Communication in the context of Higher Education Institutions” at the University of Cardinal Stefan Wyszyński in Warsaw, Poland.
Scheduled from the 13th to the 17th of May 2024, this week promises to be an immersive experience, bringing together academia and administrative professionals. Our goal is to create a platform for the exchange of experiences, the sharing of best practices, and the enhancement of skills within the context of higher education institutions.
We kindly invite:
- academic teachers;
- administrative staff who is working with foreign teachers and students
This event will feature engaging workshops and lectures as well as interactive seminars. What's more, we invite you to represent your esteemed university at our Mobility Fairs. This unique opportunity will not only allow you to showcase your institution's educational offerings but also foster discussions on potential collaborations in the realms of didactics, research, and projects.
Our program includes not only enriching professional engagements but also a several cultural activities designed to familiarize participants with Warsaw. We will not charge any participation fee.
We understand the importance of a comfortable stay, and although we do not provide accommodation, we have prepared an information pack with recommended places to ensure your visit is unproblematic. In this regard, please find the detailed program and information pack attached.
You can find UKSW – More than studies Brochure containing information about our University here: [CLICK]
We encourage you to visit our website.
We believe your participation will not only contribute to the success of the event but will also provide a platform to encourage other institutions to get to know the offerings of your institution.
We look forward to your positive response and the prospect of welcoming you to Warsaw.
If you can’t attend International Staff Week at Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw in person, we would highly appreciate your help with spreading the information about it among your collegues that can potentially be interested in attending the event.
SIGN UP HERE: https://forms.office.com/e/iGZTmASMbT
Registration is open until 21.04.2024, 12:00 CET. Places are limited
Rumunsko, West University of Timișoara, 13.–17. května
West University of Timișoara is very pleased to announce its 14th edition of the Erasmus International Week: 13th – 17th May 2024, taking place in Timișoara.
West University of Timișoara (WUT) is the main higher education and research center in Western Romania. It is a comprehensive university that fosters interdisciplinary education within its 11 Faculties: Arts and Design; Chemistry, Biology, Geography; Economics and Business Administration; Law; Letters, History and Theology; Mathematics and Computer Science; Music and Theater; Physical Education and Sports; Physics; Political Sciences, Philosophy and Communication Sciences; Sociology and Psychology.
Our Erasmus International Week targets both academic and administrative staff members from WUT’s partner universities interested in knowing more about us, as well as exploring the challenges and opportunities of the Erasmus Programme and the process of internationalization in the field of higher education in Europe and worldwide.
The schedule of the week includes: presentation(s) of WUT and partner institutions, workshop(s) on internationalization of HEIs, teaching activities, job shadowing session, networking events (welcome lunch, welcome dinner, city tour, coffee breaks, farewell dinner etc.).
During the time spent together we will discuss various means and approaches to the process of internationalization of higher-education institutions. Therefore, we would like to invite you all to share knowledge and good practices with us in Timişoara, the biggest city in the West of Romania.
Should you be interested in participating in our Erasmus International Week, please fill in the application form (https://forms.gle/JSFHpuN93BZbeUph6) by 20th of March 2024. Participation fee: 80 euros/person. The participation fee includes: materials for the event, welcome lunch, welcome dinner, farewell dinner, coffee breaks.
More details about the event and the provisional schedule are available here: http://staffmobility.eu/staffweek/erasmus-international-week-14th-edition
Portugalsko, University of Leira, 20. – 24. května
It is our great pleasure to announce our 2024 International Week in our beautiful city of Leiria-Portugal!
Hands on deck if you want to take advantage of our weather, nearby beaches, good food a nice social program and a very friendly environment!
The week will be held between 20 and 24 of May and the main theme will be Critical thinking in the Digital Age. In fact how can we cope with information overload, where the internet is a melting pot of knowledge and ideas? Our students must acquire the ability to discern truth from misinformation and this is paramount. When we navigate the digital, the critical thinking and fact-checking emerges as our compass, guiding us through the complexities of this wonderful online world. We know that the theme is as much trending as the values of democracy are in crisis in several EU countries.
The idea is to elaborate on this, so we accept 5 minutes pitches from people who really connects with the idea, in spite of organizing ourselves some free seminars. We will have our traditional network fair, where partners can brings leaflets, brochures for a small venue that will help connecting with each other and also with the academic environment in Leiria!
More info in :
http://staffmobility.eu/staffweek/critical-thinking-digital-age.
Registrations in: http://eventos.ipleiria.pt/portal/eventos?p_id=28141.
Finsko, University of Eastern Finland, 3. – 7. června
Warmly welcome to UEF’s International Staff Week in June!
The week is held on our Kuopio campus on June 3-7, 2024.
The staff week programme features a diverse range of topics, including introductions to the university, study opportunities, student life, learning environments, research, and campus cities, as well as room for bilateral meetings.
Registration is open until April 14.
See the programme and register at: https://sites.uef.fi/stafftrainingweek/
We look forward to meeting you in June 2024!
Španělsko, Universidad de Cadiz, 3. - 7. června
Universidad de Cadiz is organizing a Blended Intensive Programme (BIP) of Erasmus + cooperation projects the week of 3-7 June called “Strengthening partnerships through Erasmus cooperation projects”. The deadline for applications is open until 19 April. Please see this link for more information.
Maďarsko, Eötvös Loránd University, 10.–14. června
Eötvös Loránd University would like to inform you that the call for applications for the upcoming ELTE Intercultural Staff Training 2024, organized by ELTE Department of Erasmus+ and International Programmes and the Institute of Intercultural Psychology and Education (IIPE), Faculty of Education and Psychology IS STILL OPEN. There is a limited number of places available, new applications will be proceeded in the order of arrival, until the available places are filled. Please apply as soon as possible, but no later than 1 April 2024.
When and where?
10-14th June 2024, Budapest, Hungary
Target group
- central, faculty or departmental international coordinators or
- other staff members of higher education institutions (HEIs) who work with international students and staff on a day-to-day basis (e.g. student administration office or dormitory personnel) who have at least one year of work experience in this area. Participation is preferably limited to one person per (partner) institution, but no more than two persons per institution.
About the programme
This unique, high quality training program targets the development of intercultural skills and competencies especially for those who engage in intercultural encounters in their everyday work and feel that they need to further enhance their skills to be more successful. Trainers are intercultural and social psychologists, who have been conducting antibias and intercultural experience-based training programs for more than two decades.
The event is organised in the framework of the EUF Erasmus+ Crossroads initiative.
For the detailed programme and application please visit our homepage.
Those who participate in the whole training receive a digital certificate about the competences and skills obtained at the end.
The participation fee is 400 EUR. For CHARM-EU and EUF network university partners the discounted fee is 300 EUR. The fee includes training materials, complimentary lunch of the first day, welcome package, cultural programs, coffee breaks and farewell dinner.
If you need further information, do not hesitate to send an email to erasmus.staff@dep.elte.hu (Subject: ELTE Intercultural staff Training 2024)
We are looking forward to welcoming you to Budapest.
Německo, Freie Universität Berlin, 10.-14. června
We am very happy to inform you that Freie Universität Berlin plans to host the 12th edition of its International Staff Training Week from June 10 to 14, 2024 on campus in Berlin.
We cordially invite you to share the below invitation with your university’s professionals working in communication and marketing, innovation offices, libraries, welcome services for staff and international affairs or that work in strategy and leadership positions to join the FUB Staff Week to network, discuss and share experiences and best practices with representatives from partner institutions from all over the globe.
Information on the program, the number of spots available per program as well as the application process can be found in the email below and on our website:
https://www.fu-berlin.de/en/international/faculty-staff/mobility-staff/staff-week/International-Week-2024
Polsko, University of Economics and Human Sciences in Warsaw, 10.–14. června
University of Economics and Human Sciences in Warsaw is thrilled to invite you to the Staff Week event organised by the University of Economics and Human Sciences in Warsaw for the first time.
This 5-day international training course entitled “Creating your own brand. Marketing in an academic environment” aims at:
- acquiring new skills regarding modern marketing tools necessary for building one’s brand;
- learning personal branding tools resulting in operating in a unique fashion;
- communicating with all important target groups;
- increasing the university’s prestige and positive image.
During the event, the participants will take part in various workshops, sessions, and panel discussions held by marketing practitioners from different companies recognized in Poland and worldwide. There will also be the opportunity to participate in a company site visit.
The course will provide its participants with fantastic network opportunities as well as knowledge and experience sharing, all aimed at the prospective future cooperation of all parties involved.
Who is it for?
Academic and administrative staff from European universities participating in Erasmus+ programme
Minimum level of English: B2 (CEFR)
Delivery: in person at the UEHS campus
Social and cultural programme:
- Tour around the campus
- Sightseeing Warsaw
- Social networking event – Gala dinner finalizing the training course
Accommodation:
The UEHS provides accommodation for a maximum of 30 participants in 15 double guestrooms located at the university’s ultra-modern campus. All rooms have a separate bathroom and are equipped with 2 single beds. Our Vizja Park campus is ranked high according to the Traveller Review Awards 2022 (9.1 out of 10). Find out more: https://vizjapark.pl/offer/
Fee includes: training materials, accommodation for 4 nights at the UEHS campus, breakfasts, lunches and coffee breaks, social and cultural activities, as well as certificates.
Transportation is the personal responsibility of the participants.
The exact schedule and course content will be announced by mid-March.
The application deadline is 31 May 2024. To apply for participation, please fill in the online registration form available here: https://forms.office.com/e/URWrGiRVrz
The candidates whose applications are approved will receive an email notification within 7 working days after submitting the application form.
Should you require any additional information, do not hesitate to contact us by e-mail at a.bahar@vizja.pl.
More information can be find under this link : http://staffmobility.eu/staffweek/creating-your-own-brand-marketing
We look forward to receiving your applications.
Německo, European University Viadrina, 12.-14. června 2024
Overcoming challenges in International Higher Education: Join us at our Staff Training Week
The challenges of our time in international higher education are numerous, including generational conflicts, digitalization, and communication strategies. European University Viadrina is deligthed to invite you to our upcoming Staff Training Week at European University Viadrina in Frankfurt (Oder), Germany, from June 12th to June 14th 2024!
We would like to network with each other and focus on current topics which we are all facing:
- Generational conflicts
- Digitalization
- Communication strategies
How can we effectively address students' needs, navigate the landscape of digitalization, and communicate in a way that promotes internationalization? The main questions are about using digital tools without getting overwhelmed, bridging the gap between digitalization and generational differences, connecting with digital natives, and explaining complex issues in the age of platforms like TikTok.
We do not provide a ‘one-size-fits-all-solution‘, obviously. But we would like to tackle these challenges in a constructive way altogether. Through open discussions about our shared problems, mutual support and collaborative problem-solving, we hope to find meaningful solutions.
Itálie, University for Foreigners of Perugia
the University for Foreigners of Perugia offers an Advanced Training Course on “Maria Montessori: Pedagogy for Peace”.
This course is designed for Montessori educators and trainers from around the world, as well as anyone interested in delving deeper into Montessori pedagogy, inclusion, and peace education.
We hope you might be interested in this program and we would very much appreciate your support in disseminating this initiative.
Here follows some general information on the course:
Duration: June – July 2024
Teaching method: blended
Language: English
Credits: 6
Application deadline: May 6th 2024, 2:00 p.m. (Italian time)
For further information please visit our website https://www.unistrapg.it/node/10993 or e-mail p4p@unistrapg.it
Polsko, Kozminski University, 17. – 21. června
Kozminski University is pleased to invite you to participate in Erasmus+ International Staff Week dedicated to How to Manage the Internalization Process Effectively, great opportunity to exchange ideas, experiences and knowledge.
WORKSHOPS on:
Curiosity-driven learning
Effective communication among generations x, y, z
Erasmus Without Papers. Case of KU – SalesForce
ACTIVITIES:
- Field Trip to Polish countryside (tasting of delicious regional cuisine, handicraft workshops, networking)
- Guided City Tour of Warsaw’s Old Town
APPLICATION DEADLINE 15TH APRIL 2024: APPLY HERE
MORE INFO & PROGRAM DETAILS: SEE EVENT PAGE HERE
COST: 130€ per participant from Partner Universities / 200€ per participant from Non-Partner Universities
Francie, University of Strasbourg, June 24.–28. červen
The International Relations Office of the University of Strasbourg, is pleased to invite you to our Erasmus+ Blended Intensive Program (BIP) on the theme "How can green practices be integrated into European projects?".
This staff week (BIP) will take place in two stages: the first will take place remotely over half a day at the end of May 2024, and the second on site from June 24th - 28th, 2024 at the University of Strasbourg.
If you'd like to learn how to manage European projects with a focus on sustainable development, meet colleagues from all over Europe, share best practices, and enjoy rich and varied encounters with speakers with expertise in the field, this is the event not to be missed!
Please find the detailed program and key dates in the attached document.
The registration link is as follows: https://unistra.moveonfr.com/form/65dde1fecec6da2a280913cd/eng .
The registration deadline is April 10th, 2024. Due to the limited number of places available, we strongly recommend that you register as early as possible.
We remain at your disposal for any further information.
Looking forward to seeing you in Strasbourg
Portugalsko, The Polytechnic Institute of Beja, 21. – 25. října
The Polytechnic Institute of Beja is very pleased to invite Administrative and Teaching Staff from partner institutions to participate in the IPBeja Erasmus Week taking place in Beja from 21 to 25 October 2024.
The IPBeja Erasmus Week is a lively multicultural forum aimed at the exchange of good practices. Colleagues from partner institutions are invited to carry out Erasmus missions, for training or teaching, and to visit our Campus.
- Programme is focusing both training and teaching activities for administrative and academic staff of the partner higher education institutions.
- Administrative and technical staff applicants should choose in advance, which IPBeja service/area they would like to visit, attend training activities and contact with local colleagues. The possibilities are: 1) Financial and Human Resources Services; 2) Student Support Services; 3) Library; 4) ICT Support Services; 5) Image and Communication Services; 6) Exchange and International Cooperation
- Academic staff should select in which IPBeja School they would like to carry out the teaching or training mission, accordingly to the following: Agriculture, Education, Health and Technology and Management
- During the IPBeja Erasmus Week, participants are invited to introduce their home country and institution (10 min presentation).
- Besides the teaching&training activities, the programme also includes an opening plenary session and a cultural/social program.
Application
- Deadline for application: September 21st
- Application form
For further information please contact the IPBeja International Relations Office: gri@ipbeja.pt
BIP
Program Erasmus+ nově umožňuje realizovat i krátkodobou fyzickou mobilitu v kombinaci s virtuální aktivitou. Mobility v rámci Kombinovaného intenzivního programu (Blended Intensive Programme, BIP) se může účastnit zaměstnanec, který splňuje podmínky účasti Erasmus+.
Fakulta/katedra MU může vysílat zaměstnance na krátkodobou kombinovanou mobilitu i v případě, že není zapojena do realizace konkrétního Kombinovaného intenzivního programu.
Podmínky účasti BIP mobility:
- studijní pobyt se realizuje na základě schválené přihlášky na školení (Erasmus+ STT). Bez platné a schválené přihlášky na školení není možné tuto aktivitu realizovat.
- délka fyzické aktivity v rámci krátkodobé kombinované mobility je 5–30 dní, délka virtuální aktivity není omezena (musí ale být realizována).
Finanční podmínky:
- Finanční podmínky pro BIP mobility jsou stejné jako pro jakoukoliv jinou mobilitu v rámci Erasmus+ školení (Erasmus+ STT).
- Finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility, období online mobility není ze strany programu Erasmus+ finančně podpořeno.
Kontaktní osoba na CZS: Zita Hrabovská