Erasmus+ Evropa
Erasmus+ je výměnný program Evropské unie, díky němuž mohou studenti Masarykovy univerzity studovat na nejrůznějších evropských univerzitách. Každá katedra a fakulta má v nabídce různé partnerské univerzity v Evropě. Prozkoumejte interaktivní mapu na dosveta.muni.cz a zjistěte, kam můžete v rámci svého oboru vycestovat za studiem. Přečtěte si také zkušenosti studentů s programem Erasmus a partnerskými univerzitami.
Na studijní pobyt přispívá Masarykova univerzita studentům finanční podporou ve výši od 540 do 660 eur na měsíc v závislosti na tom, do jaké země studenti vyjíždějí.
Studijní pobyty se mohou konat pouze v zemích zapojených do programu Erasmus+:
- Belgie, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Island, Itálie, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Severní Makedonie, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Španělsko, Švédsko, Turecko
- a třetích zemích přidružených k programu: Švýcarsko a Velká Británie.
Pro pobyty ve Velké Británii: Pokud má katedra/fakulta platnou interinstitucionální smlouvu s univerzitou ve Velké Británii, je možné Erasmus+ studijní pobyt realizovat i v následujících letech. U pobytů kratších než 6 měsíců není vyžadováno vízum, nicméně vyžadují Electronic Travel Authorisation.
ERASMUS ID kód Masarykovy univerzity je CZ BRNO05.
Podmínky účasti
Studijního pobytu v rámci programu Erasmus+ se může zúčastnit student, který:
- je řádně zapsán do akreditovaného bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu na MU – prezenční, kombinované i distanční formy studia
- je občanem jedné z programových zemí nebo je občanem jiného státu, ale studuje v programové zemi v akreditovaném studijním programu, v jakémkoliv ročníku
- je po celé období pobytu řádně zapsán ke studiu na vysílající instituci v oboru, který pobyt zaštiťuje, studium nesmí v daném oboru na vysílající instituci před ukončením pobytu v zahraničí přerušit ani ukončit
- byl vybrán v řádně vyhlášeném výběrovém řízení
- splňuje Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty)
- studuje v České republice v akreditovaném studijním programu a chce vycestovat na studijní pobyt do země svého původu (tj. Country of Origin) nebo do země svého trvalého pobytu (tj. Country of Residence), má při výběrovém řízení nejnižší prioritu a bude mu udělen status zero-grant studenta, tj. bez nároku na přidělení stipendia
- nestuduje v ČR pod programem Erasmus+ / Erasmus Mundus / Erasmus+ ICM
Podmínky studijních pobytů:
- studijní pobyt se realizuje pouze na základě platných interinstitucionálních smluv uzavřených mezi příslušnou fakultou/katedrou MU a zahraniční institucí
- student může v každém stupni studia (Bc., Mgr., Ph.D.) vyjet v maximální délce 12 měsíců (pozor na dlouhé magisterské programy, více v Kvalifikačních podmínkách, které najdete v Dokumentech), předchozí mobility (studijní i pracovní pobyty) se v daném stupni studia sčítají
- Přestože jsou opakované studijní pobyty studentů v rámci programu Erasmus+ možné, mohou být vzhledem k limitovaným finančním prostředkům, jež jsou na tuto aktivitu Evropskou komisí vyhrazeny, posuzovány na základě preferencí vyhlášených ve výběrovém řízení pro daný akademický rok.
- délka studijního pobytu je min. 2 a max. 12 měsíců
- Od akademického roku 2020/2021 je možné realizovat také online mobility nebo kombinované mobility (kombinace online a fyzické mobility). Tyto mobility budou plně uznány do studia. U kombinované mobility je nutné, aby fyzická část mobility splňovala požadavek na minimální délku mobility dle pravidel Erasmus+ (2 měsíce). V případě situace způsobené vyšší mocí (řádně odůvodněné a doložené) se může délka fyzické mobility zkrátit nebo může být zrušena a nahrazena prodloužením doby virtuální mobility.
- Období online mobility není ze strany program Erasmus+ finančně podpořeno, finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.
- podmínkou úspěšného ukončení zahraničního studijního pobytu je získání minimálního počtu 20 ECTS kreditů za semestr studia na hostitelské instituci
- minimálně 70 % předmětů musí být relevantní oboru studia na MU, přes které na pobyt vyjíždí, a rovněž minimálně 70 % předmětů musí mít fyzickou formu
Nahoru ▲
Finanční podmínky
Na základě podpisu účastnické smlouvy student obdrží finanční podporu z prostředků programu Erasmus+. Finanční podpora je vypočítána na základě předpokládané délky pobytu, pro tento výpočet platí, že 1 měsíc = 30 dní. Měsíční grant je stanoven na národní úrovni a jeho výše je stejná pro studenty všech vysokoškolských institucí.
Od akademického roku 2023/24 platí:
- V rámci akademického roku může student realizovat maximálně 1 mobilitu s finanční podporou MU. V případě dalších pobytů bude mít student status zero-grant studenta, tj. bez nároku na přidělení finanční podpory.
Student vybraný na dvousemestrální pobyt má nárok pouze na 1 semestr s finanční podporou, po zbývající délku bude mít student status zero-grant studenta.
Finanční prostředky se vyplácejí:
- v CZK na korunový účet vedený u jakékoliv banky v ČR; částka přidělené finanční podpory je převedena dle aktuálního měsíčního kurzu Evropské komise a v CZK zaslána na účet studenta, nebo
- v EUR na eurový účet vedený u jakékoliv banky v Evropské unii
Finanční podpora bude převedena na bankovní účet studenta zadaný v IS MU podle dohodnutých splátek.
Finanční podpora slouží pouze k částečnému pokrytí nákladů, jedná se pouze o příspěvek na zvýšené náklady spojené s pobytem v zahraničí – předpokládá se finanční spoluúčast studenta.
Diferenciace grantu pro Erasmus+ studijní pobyty:
- 660 EUR/měsíc – země s vysokými životními náklady:
- Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Rakousko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie
- 600 EUR/měsíc – země se středně vysokými životními náklady:
- Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Malta, Portugalsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko
- 540 EUR/měsíc – země s nižšími životními náklady:
- Bulharsko, Chorvatsko, Litva, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Severní Makedonie, Srbsko, Turecko
Období online mobility není ze strany programu Erasmus+ finančně podpořeno. Finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.
Příspěvek na cestovní náklady:
(O příspěvek je možné žádat od akademického roku 2025/26.)
Student má nárok na příspěvek na cestovní náklady podle vzdálenosti mezi vysílající a přijímající institucí (vzdálenost si můžete ověřit zde):
| Cestovní vzdálenosti |
Ekologicky šetrná cesta |
Ekologicky nešetrná cesta |
| Mezi 10 až 99 km: |
56 EUR na účastníka |
28 EUR na účastníka |
| Mezi 100 až 499 km: |
285 EUR na účastníka |
211 EUR na účastníka |
| Mezi 500 až 1999 km: |
417 EUR na účastníka |
309 EUR na účastníka |
| Mezi 2000 až 2999 km: |
535 EUR na účastníka |
395 EUR na účastníka |
| Mezi 3000 až 3999 km: |
785 EUR na účastníka |
580 EUR na účastníka |
| Mezi 4000 až 7999 km: |
1188 EUR na účastníka |
1188 EUR na účastníka |
| 8 000 km nebo více: |
1735 EUR na účastníka |
1735 EUR na účastníka |
V případě, že student vyjádří zájem o využití ekologicky šetrné dopravy na cestu do místa svého pobytu a zpět (ekologicky šetrná doprava musí být hlavním dopravním prostředkem každé cesty), příspěvek mu bude navýšen (viz tabulka). Do 500 km je doporučeno cestovat ekologicky.
Za ekologicky šetrnou dopravu se považuje: autobus, vlak a spolujízda autem (nebo jejich kombinace). Za spolujízdu není považován případ, kdy studenta na místo mobility někdo odveze a vrací se zpět (rodina, kamarádi). V případě, že student alespoň pro část cesty využije leteckou dopravu, ztrácí nárok na toto navýšení.
Student je povinen po ukončení pobytu doložit koordinátorovi programu Erasmus+ doklady potvrzující využití ekologicky šetrné dopravy do zahraničí a zpět a čestné prohlášení. V případě, že dokumenty nedoloží nebo nebudou dostatečné, bude po studentovi navýšení příspěvku požadováno zpět.
Navýšení finanční podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí
Nejedná se o sociální stipendium!
Student může požádat o navýšení finanční podpory pro studenta pocházejícího ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, pokud před výjezdem předloží:
- písemné potvrzení „Stanovení nároku na přídavky na dítě“, které vystaví Úřad práce ČR. V případě, že student není občanem ČR a nemůže získat potvrzení od Úřadu práce ČR, předloží jiný relevantní doklad, který potvrzuje, že má nárok na přídavek na dítě a že příjem rodiny za předcházející rok, rozhodný pro přiznání dávky, nepřevýší součin částky životního minima rodiny a koeficientu 3,4. Např. studenti ze Slovenska doloží k žádosti kromě potvrzení o přídavcích na dítě také doklad o příjmu domácnosti („Výpis na účely priznania sociálneho štipendia“) a čestné prohlášení o osobách žijících v jedné domácnosti (najdete v sekci Dokumenty) spolu s žadatelem. Součástí dokladu musí být překlad potvrzení do českého jazyka (netýká se potvrzení ve slovenském jazyce) a doklad musí být ověřený formou tzv. apostilly či superlegalizace. Obsah a formu dokladu individuálně konzultujte s koordinátorem na CZS.
Student musí požádat o navýšení finanční podpory nahráním zmíněných dokumentů do přihlášky v ISOIS nejpozději 10 dní před podpisem účastnické smlouvy a přinést originály dokumentů na schůzku k podpisu účastnické smlouvy.
Finanční podpora pro studenty se specifickými potřebami
Studenti se specifickými potřebami si mohou požádat o navýšení finanční podpory, pokud před výjezdem podají žádost o stipendium pro studenty se specifickými potřebami. K žádosti je nutné doložit:
- lékařskou zprávu
- kopii průkazu ZTP (pokud jej vlastníte)
- dokumenty programu Erasmus+: podepsanou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- akceptační dopis, ve kterém přijímající instituce potvrzuje přijetí účastníka na mobilitu, kde je uvedeno, že je srozuměna se zdravotním stavem účastníka
Rozlišují se tři typy žádostí:
- varianta I: jednodušší typy žádostí do výše 3.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na:
- stravování (různá dietní opatření, např. celiakie, diabetes; proplácí se rozdíl v ceně oproti běžnému stravování a nákupu),
- dopravu (rozdíl v ceně běžné dopravy a požadované nadstandardní dopravy do místa pobytu i na místě během pobytu),
- ubytování (rozdíl v ceně požadovaného nadstandardního ubytování oproti běžnému – např. bezbariérový pokoj v blízkosti školy),
- lékařskou péči (pravidelné návštěvy v zahraničí, rehabilitace, fyzioterapie apod.),
- speciálně upravené studijní materiály apod.
- varianta II: žádosti do výše 10.000 EUR na zahraniční výjezd. Finance se poskytují např. na asistenta nebo na doprovázející osobu;
- varianta III: žádosti nad 10.000 EUR na zahraniční výjezd.
Uvedené částky jsou předběžné. Proplácí se reálné náklady, které je nutné po návratu ze zahraničního pobytu prokázat.
Žádost o navýšení stipendia najdete na stránkách Domu zahraniční spolupráce v sekci Dokumenty pro žadatele a příjemce grantu (Žádost o podporu inkluze – studenti). Přihlášky se podávají kdykoliv během roku, nejpozději ale 2 týdny před podpisem účastnické smlouvy (student si schůzku k podpisu účastnické smlouvy sjednává až po schválení žádosti o navýšení stipendia). Žádost je nutné podat před výjezdem na zahraniční pobyt, není možné žádost podat a schválit zpětně.
Žádost se odevzdává prostřednictvím přihlášky v ISOIS. Žádost doporučujeme nejprve konzultovat se střediskem Teiresiás (mobility@teiresias.muni.cz).
Nahoru ▲
Fakultní rozcestník
Výběrové řízení na program Erasmus+ se koná na katedrách/fakultách Masarykovy univerzity, podrobnější informace týkající se aktuálního výběrového řízení či termínů pro podávání přihlášek proto hledejte na webových stránkách jednotlivých fakult MU:
Nahoru ▲
Přihláška
Přihláška na studijní pobyty se podává elektronicky a lze tak učinit pouze ve vypsaných termínech (viz weby jednotlivých kateder/fakult). Před podáním přihlášky se prosím ujistěte, že splňujete Kvalifikační podmínky programu Erasmus+ (najdete v sekci Dokumenty).
Následné výběrové řízení probíhá přímo na katedrách/fakultách a je plně v režii oborových koordinátorů, kteří sami stanovují požadavky na uchazeče a termíny výběrového řízení.
Výběrové řízení musí být řádně vyhlášeno a jeho výsledky zaznamenány v protokolu o výběrovém řízení. Seznam nominovaných studentů předávají oboroví koordinátoři Centru zahraniční spolupráce.
Nominace na studijní pobyt Erasmus+ je závazná. Pokud je student nucen z vážných zdravotních či osobních důvodu svoji nominaci zrušit, je povinen o tom e-mailem informovat svoji koordinátorku na CZS, svého oborového koordinátora na fakultě a zahraniční univerzitu. Odstoupení od nominace může mít vliv na budoucí možnost zařazení do výběru v tomto programu.
Nahoru ▲
Před odjezdem
1. Nominace do zahraničí a vyplnění přihlášky (Application Form)
- zdroj informací: web zahraniční univerzity, ISOIS přihláška (sekce Před mobilitou a během mobility, Nominace do zahraničí)
- student si zjistí, zda zahraniční univerzita požaduje oficiální nominaci
- v ISOIS přihlášce také student zjistí, zda již byl nominován
- nominace CZS vyřizuje postupně, buďte prosím trpěliví; pokud se vám do 2 týdnů před deadlinem nominací nezobrazí v přihlášce v ISOIS datum odeslání nominace do zahraničí, kontaktujte CZS (slozilova@czs.muni.cz)
- často zahraniční instituce vyžaduje nejprve oficiální nominaci od domácí univerzity (tedy MU) a teprve poté studentovi zašle formulář přihlášky nebo vstupní údaje do informačního systému univerzity a ostatní potřebné informace
- student si zjistí deadline pro podání přihlášky, včas ji vyplní a podá
- za správné vyplnění přihlášky a její včasné odeslání je odpovědný student
- možné požadavky: Transcript of Records, jazykové certifikáty (viz sekce FAQ), Learning Agreement, motivační dopis, scan cestovního pasu / ID
2. Uzavření studijní smlouvy (Learning Agreement)
- studijní smlouva (Learning Agreement) se vyplňuje ONLINE v přihlášce v databázi ISOIS, viz Návod k vyplnění Learning Agreementu online (najdete v sekci Dokumenty)
- studijní smlouvu student konzultuje se svým oborovým koordinátorem na fakultě, který navrhne způsob uznávání studia a svým elektronickým podpisem stvrzuje, že předměty absolvované v zahraničí budou studentovi po návratu uznány
- poté studijní smlouvu potvrdí svým elektronickým podpisem koordinátorka na CZS a následně je dokument automaticky odeslán k potvrzení na zahraniční instituci
- MU akceptuje pouze elektronickou studijní smlouvu vyplněnou v ISOIS
- student musí v zahraničí splnit alespoň 20 ECTS kreditů za semestr
- studijní smlouva potvrzená vysílající i přijímající institucí je podmínkou pro vyplacení finanční podpory a musí být schválena všemi stranami před podpisem účastnické smlouvy
- od akademického roku 2025/2026 platí, že:
- 70 % předmětů na studijní smlouvě musí studentovi korespondovat se studiem na MU, přes které vyjíždí; student si může zapsat více než jeden neoborový předmět s celkovou maximální hodnotou 5 kreditů, nebo jeden neoborový předmět s libovolnou kreditovou hodnotou
- 70 % předmětů na studijní smlouvě musí probíhat ve fyzické formě; student si může zapsat více než jeden virtuální předmět s celkovou maximální hodnotou 5 kreditů, nebo jeden virtuální předmět s libovolnou kreditovou hodnotou. Studentům dvouoborového studia musí na studijní smlouvě korespondovat se studiem na MU, přes které vyjíždí, více než 50 % předmětů
- student ve zcela výjimečných a předem odůvodněných případech může v zahraničí pracovat také na diplomové/disertační práci (dále DP).
3. Zajištění ubytování
- ne všechny univerzity nabízejí zahraničním studentům ubytování, některé ubytovacími kapacitami nedisponují a student si musí zajistit ubytování v soukromí (s pomocí nebo i bez pomoci zahraniční instituce)
- informace ohledně možnosti ubytování student nalezne na webových stránkách zahraniční instituce, příp. je studentovi sdělí sama univerzita po obdržení jeho přihlášky
- ubytování je nutné zajišťovat s dostatečným předstihem!
- náklady na ubytování se v každé zemi liší, v dražších zemích mnohdy výdaje spojené s ubytováním mohou dosahovat výše přiděleného grantu na měsíc; studenti musí často také zaplatit ubytování na celý semestr bez ohledu na reálnou dobu jejich pobytu
4. Pojištění
- student je povinen se na dobu strávenou v zahraničí pojistit (pojištění léčebných výloh), zavazujete se k tomu v účastnické smlouvě.
- pojištění si student zařizuje a hradí sám. Upozorňujeme, že kartička evropského pojištěnce je sice platná ve všech zemích EU, ale je možné ji uplatit jen pro nutnou a neodkladnou zdravotní péči (tj. první pomoc). Ostatní výlohy si musí student hradit sám, proto je nutné mít připojištění léčebných výloh.
- pojištění si můžete zajistit přes ISIC nebo přes komerční pojišťovny (UNIQA, Allianz atd.)
5. Online jazyková podpora (OLS)
- umožňuje účastníkům mobilit posoudit své jazykové schopnosti
- více informací na EU Academy
6. Uzavření účastnické smlouvy
- Účastnickou smlouvu student elektronicky podepisuje v Úřadovně v IS nejdříve 3 týdny před začátkem pobytu, smlouvu nelze uzavřít po začátku pobytu
- pokud student žádá o grant pro podporu studentů se specifickými potřebami, výsledek žádosti musí mít nejpozději v době sjednání termínu k podpisu účastnické smlouvy
- před podpisem účastnické smlouvy je student povinen:
- vložit číslo bankovního účtu, na který bude zaslána finanční podpora, do Informačního systému MU
- vložit číslo bankovního účtu, na který bude zaslána finanční podpora, a další požadované údaje, do přihlášky v ISOIS
- vyplnit online jazykový test, vztahuje-li se na něj tato povinnost (viz výše)
- nahrát do přihlášky v ISOIS potvrzení o přijetí ke studiu (Letter of Acceptance či jeho ekvivalent v podobě e-mailu apod.) s přesnými daty zahájení a ukončení mobility
- mít v ISOIS kompletně schválenou studijní smlouvu (Learning Agreement)
- pokud student žádá o navýšení finanční podpory pro studenty pocházející ze znevýhodněného socioekonomického prostředí, nahrát požadované dokumenty nejpozději 10 dní před podpisem účastnické smlouvy a přinese originály dokumentů na schůzku k podpisu účastnické smlouvy
- POZOR! Bez splnění uvedeného není možné generovat účastnickou smlouvu a přistoupit k jejímu podpisu.
- koordinátor vygeneruje účastnickou smlouvu a zašle ji společně s čestným prohlášením studentovi prostřednictvím Úřadovny v IS. Student je povinen dokumenty pečlivě přečíst a zkontrolovat správnost uvedených údajů a podepsat je v Úřadovně v IS
Před odjezdem má student povinnost zaevidovat studijní pobyt v IS.
Bližší informace o jednotlivých krocích student nalezne v dokumentu Administrace studijního pobytu (najdete v sekci Dokumenty).
Nahoru ▲
Během pobytu
Všechny potřebné dokumenty k vyplnění je možné stáhnout přímo v přihlášce v ISOIS.
1. Změny studijní smlouvy (Changes to the original Learning Agreement)
- student má právo na změny studijní smlouvy, ty však musejí být učiněny nejpozději do 5 týdnů od začátku semestru na zahraniční univerzitě
- všechny změny ve studijní smlouvě musejí být odsouhlaseny elektronickým podpisem jak vysílající, tak přijímající institucí
- změny ve studijní smlouvě student vyplňuje online v databázi ISOIS podle Návodu k vyplnění Learning Agreementu a jeho změn (najdete v sekci Dokumenty)
2. Prodloužení studia na zahraniční instituci
- je možné jen po dohodě s vysílající a přijímající institucí
- semestrální prodloužení je možné pouze v rámci jednoho akademického roku
- o prodloužení student žádá prostřednictvím žádosti o prodloužení pobytu (Application for Extension, ke stažení v přihlášce v ISOIS), kterou musí nahrát do své přihlášky v ISOIS (sekce Během pobytu) nejpozději 30 dnů před původně plánovaným koncem pobytu (později podané žádosti nebudou akceptovány); součástí žádosti jsou:
- motivační dopis v angličtině (případně v češtině a jazyce výuky na hostující instituci – specifikujte akademické důvody pro prodloužení, jaké předměty si hodláte zapsat a proč),
- harmonogram akademického roku či odkaz na web zahraniční univerzity (je potřeba vložit přímo do žádosti) jako podklad pro datum ukončení pobytu, které je v žádosti uvedeno; místo harmonogramu lze doložit i akceptační dopis s datem ukončení prodlouženého období či vyjádření zahraničního koordinátora o datu ukončení
- žádost musí být podepsána jak oborovým koordinátorem na katedře/fakultě MU, tak koordinátorem na hostující univerzitě
- studentovi automaticky nevzniká nárok na financování prodlouženého pobytu, záleží na vysílající instituci, zda mu na prodlouženou dobu pobytu přidělí finanční podporu
- prodloužení bez nároku na finanční podporu: student neobdrží finanční podporu, zůstává mu však statut Erasmus+ studenta a z něho plynoucí výhody (např. neplacení školného na zahraniční instituci apod.)
- prodloužení s finanční podporou: je možné jen v případě dostatečných finančních prostředků z programu Erasmus+, změna celkové částky finanční podpory musí být uvedena v dodatku k účastnické smlouvě
- v případě schválení prodloužení se student musí pojistit na prodloužené období; pokud student prodlužuje o celý semestr, vytvoří si Changes to Learning Agreement na druhý semestr
3. Zkrácení studijního pobytu
- je možné po dohodě studenta s vysílající institucí – v případě, že student zkrátí o více než 5 kalendářních dní, zašle formulář oznámení o zkrácení pobytu svému koordinátorovi na CZS (ke stažení v přihlášce v ISOIS), v případě zkrácení do 5 kalendářních dní, oznámí tuto skutečnost e-mailem svému koordinátorovi na CZS, oborovému koordinátorovi a zahraniční univerzitě
- student bude vyzván k vrácení poměrné části finanční podpory
- pokud student nedodrží minimální délku pobytu, tj. 2 měsíce, je povinen vrátit celou vyplacenou finanční podporu
Nahoru ▲
Po ukončení pobytu
Všechny potřebné dokumenty k vyplnění je možné stáhnout přímo v přihlášce v ISOIS.
Po návratu ze studijního pobytu je student povinen:
- do 10 dnů od ukončení studijního pobytu nahrát do přihlášky v ISOIS potvrzení o skutečné délce studijního pobytu (Confirmation of Study Period) – je vyžadován MU formulář, který je ke stažení v přihlášce v ISOIS
- do 5 týdnů od ukončení studijního pobytu nahrát do přihlášky v ISOIS výpis v zahraničí absolvovaných předmětů a získaných kreditů (Transcript of Records) – je preferován formulář zahraniční univerzity, případně formulář MU je dostupný v přihlášce v ISOIS
- do 30 dnů od obdržení e-mailové výzvy vyplnit online závěrečnou zprávu (EU Survey)
- V současné době není plně funkční platforma Evropské komise pro ukládání závěrečných zpráv. Žádáme proto o trpělivost.
Uznávání zahraničního studia (pravidla)
- uznávání předmětů/kreditů je v plné kompetenci jednotlivých fakult/kateder/ústavů a oborového koordinátora
- o procesu uznávání kreditů/předmětů se informujte na zahraničním/studijním oddělení své fakulty
Databáze závěrečných zpráv studentů Erasmus
- Po ukončení mobility může student sdílet své zkušenosti z pobytu v Databázi závěrečných zpráv studentů Erasmus, která sdružuje závěrečné zprávy studentů ze všech vysokých škol v České republice. V tom případě student kontaktuje svou koordinátorku CZS o zaslání výzvy k vyplnění záznamu.
Nahoru ▲
Užitečné odkazy
Zkušenosti studentů
Ostatní
Nahoru ▲
FAQ
Jaký je rozdíl mezi oborovým koordinátorem a CZS koordinátorem?
Oborový koordinátor je typicky vyučující na Vašem ústavu/katedře, se kterým řešíte akademickou stránku svého pobytu (např. jaké předměty v zahraničí si vybrat a jak si je uznat na MU). CZS koordinátor s Vámi řeší administrativu, dokumenty a výplatu stipendia.
Kdo je můj oborový koordinátor?
Oborový koordinátor je typicky vyučující na Vašem ústavu/katedře, u kterého procházíte výběrovým řízením. V Dokumentech máme seznam oborových koordinátorů podle kateder/ústavů.
Co to je nominace?
Je to předání informace o vybraných studentech. Nejdříve Vás oborový koordinátor z ústavu/katedry nominuje na CZS. Druhá nominace je z CZS na Vaši zahraniční univerzitu. Většinou je to první krok, než si podáváte přihlášku do zahraničí.
Jak probíhá nominace do zahraničí?
Zahraniční univerzity mají deadliny, dokdy chtějí informace o vybraných studentech. CZS Vás nominuje a pak většinou vyplňujete přihlášku v systému zahraniční univerzity (podobné jako IS). Podívejte se na stránky své zahraniční univerzity a zkontrolujte si deadline přihlášky a co k ní potřebujete.
Už mě CZS nominovalo do zahraničí?
To zjistíte ve své přihlášce v ISOIS. Jestli tam už máte u nominace datum, nominace je odeslaná. Přijde Vám i o nominaci automatický e-mail. Pokud datum v přihlášce nemáte a deadline v zahraničí je méně než 14 dní, kontaktujte nás (slozilova@czs.muni.cz).
Musím vyplnit i přihlášku v zahraničí?
Většinou po nominaci od CZS zahraniční univerzity chtějí, aby se studenti registrovali v jejich systému. Tam po Vás mohou chtít Learning Agreement (někdy i jejich papírový formulář), výpis známek (Transcript of records) nebo jazykový certifikát. Podívejte se na jejich webové stránky, ať se na to můžete připravit a zjistit si deadline.
Univerzita po mně chce k přihlášce nahrát potvrzení o jazyce. Já ale žádné nemám.
Pokud jste absolvovali jazykový předmět na MU, můžete o potvrzení napsat svému vyučujícímu. Nebo kontaktujte Centrum jazykového vzdělávání na své fakultě, kde Vás mohou přezkoušet a vystavit Vám certifikát. Vždy si ale ověřte, jaké konkrétní požadavky na potvrzení má Vaše zahraniční univerzita.
Co to je Learning Agreement? A OLA?
Je to studijní smlouva (LA), kde máte potvrzené, jaké předměty budete v zahraničí studovat a jak se Vám uznají na MU. Nyní už se schvaluje LA jen online přes systém ISOIS. Také se můžete setkat se zkratkou OLA (online Learning Agreement) a že univerzity používají jiné platformy. Stačit Vám bude ten náš, protože jsou platformy propojené.
V jaké měně mi přijde stipendium?
Můžete ho mít buď v eurech, nebo v českých korunách. K eurové výplatě potřebujete eurový účet u banky vedené v Evropské unii. Online banky jako Revolut nebo multiměnové účty nejsou podporovány. U výplaty v korunách stačí korunový účet u jakékoliv české banky.
Kdy dostanu stipendium?
Musíte podepsat účastnickou smlouvu. Ta se podepisuje nejdříve 3 týdny před začátkem pobytu. Nejprve si doplňte do přihlášky požadované údaje a přihlaste se ke své koordinátorce na schůzku v ISOIS. Když máte smlouvu podepsanou, trvá to už jen pár dní, než budete mít peníze na účtu.
Mám podepsanou účastnickou smlouvu. Je ještě něco potřeba?
Ještě si evidujte svůj pobyt v IS, aby studijní oddělení vědělo, že vyjíždíte do zahraničí. Nahrajte si tam také LA, který stáhnete z ISOIS. Na konci pobytu si tam budete uznávat absolvované předměty.
Jsem v zahraničí a změnily se mi předměty. Co s tím?
Do 5 týdnů od začátku semestru můžete dělat změny v Learning Agreementu. Změny děláte ve svém původním LA a opět se schvalují všemi stranami. Návod máme v dokumentech.
Končím v zahraničí dřív, než mám ve smlouvě. Co s tím?
Informujte svou CZS koordinátorku e-mailem. Když zkrátíte o více než 5 dní, budete vracet poměrnou část finanční podpory. Reálnou délku pobytu budete mít od zahraniční univerzity potvrzenou v dokumentu Confirmation of Study Period.
Nahoru ▲